Aankondiging BGT-mutaties voor gebruikers

Op dit moment kunnen gebruikers via PDOK de BGT downloaden op basis van één of meerdere interessegebieden (https://www.pdok.nl/nl/producten/pdok-downloads/download-basisregistratie-grootschalige-topografie). Bij het gekozen interessegebied downloadt men alle objecten inclusief objecthistorie. Een veel voorkomende gebruikerswens is om mutatiebestanden te kunnen downloaden zodat men alleen de gewijzigde objecten (was/wordt) ontvangt.

Om de zojuist genoemde reden is PDOK momenteel (in opdracht van het ministerie Infrastructuur en Milieu) bezig met het ontwikkelen van een API
om de gewenste BGT-mutaties aan gebruikers te kunnen leveren. Verwacht wordt dat in januari 2018 een testversie inclusief specificaties en documentatie wordt gecommuniceerd zodat gebruikers de API
kunnen testen en ons kunnen voorzien van feedback. Houd a.u.b. het forum van PDOK in de gaten voor deze communicatie. Het streven is om daarna z.s.m. feedback te verwerken en de API
officieel beschikbaar te stellen.

Een aantal kenmerken van de API
zijn het ophalen van dagelijkse mutaties via een persistente API. De mutaties gaan tot 31 dagen terug en zijn conform de huidige situatie in deelgebieden op te halen.
Meer specificaties volgen in januari 2018, dus we willen verzoeken om uw vragen tot dan te bewaren.

Begrijp ik het goed en is er op dit moment nog geen mogelijkheid om was-wordt mutaties op te halen?
En is er al een API specificatie beschikbaar? Ik zou bij onze leverancier navraag willen doen in hoeverre ze klaar zijn voor de nieuwe API. We zitten in Groningen namelijk met smart te wachten op een actuele BGT in ons Gegevensmagazijn.

1 like

@FrieseWoudloper voor de BGT is dat er nog niet nee maar komt er dus aan :slight_smile: Aan de API specificatie wordt gewerkt, zie ook alinea twee van de post.

Beste jeroen, hoever zijn jullie met de ontwikkeling hiervan?

@jeroenvanderzwam we zijn hier mee bezig en een een eind op weg. We verwachten dat we dit binnenkort kunnen gaan testen en als alles goed gaat verwachten we aan het einde van het jaar live te gaan. Mocht je eventueel mee willen testen dan kan dat trouwens. In dat geval kun je het beste een persoonlijk bericht sturen naar @John_Schaap

Leuk om te horen jeroen. @John_Schaap, ik ben zeker bereid om te testen.

1 like

Klopt het dat er nog steeds aan de specificaties van de API worden gewerkt?

@jeroenvanderzwam goede timing, we zijn net zover en vanaf vandaag testers aan het benaderen. Als het goed is heb je inmiddels een bericht ontvangen.

Goedemorgen Jeroen,

Op BGT-Mutatie - PDOK staat het volgende:

Actuele informatie over het gebruik van de interface is te vinden via de OpenAPI interface, waarvan de URL wordt gepubliceerd bij livegang, van het actieve endpoint. Vragen over deze interface kunnen gesteld worden op https://geoforum.nl/.

Is dit al zo ver? :slight_smile:

Ik las hier dat jullie begin dit jaar bezig waren met de test versie. Reuze benieuwd hoe dat verlopen is.

Met vriendelijke groet,

Martijn Sterk

Goedemiddag Martijn, het testen is inmiddels afgerond en we zijn bezig met de laatste loodjes. We hebben een paar afhankelijkheden maar ik verwacht dat we binnen nu een maand live zouden moeten kunnen gaan.

1 like

Bedankt voor je reactie Jeroen :+1: Succes met de laatste loodjes.

Bedankt en je hoort van ons!

@M.Sterk en anderen, wellicht al gelezen maar de de BGT mutaties zijn live: Mutatiedownload nu ook beschikbaar voor de BGT - BGT - Geoforum

Hey Jeroen,

Bedankt voor je bericht!
Goed bezig :+1:

Mvg Martijn

1 like