Adressen toevoegen aan punt-locaties

Ik heb een bestand met punten waar straatnaam en huisnummer aan toegevoegd moet worden. Hoe voeg de adressen vanuit QGIS toe aan dit bestand?

1 like

Hoi @milou, ik heb een QGIS processing script geschreven dat gebruikt maakt van de PDOK locatieserver reverse geocoder service om adressen bij punt locaties te zoeken.

Dit script dien je toe te voegen aan de QGIS processing toolbox, vervolgens is het eenvoudig te gebruiken. Zie de instructies in de README.

3 likes

Dank je wel @antonbakker , hier kan ik wat mee!

Heel erg bedankt @antonbakker , ik zocht juist bij adressen de XY. Dit werkt super!
Heb ik ook nog een vraagje. Bij de geocoder heb ik het veld postcode aangewezen als adresveld, en het valt me op dat de punt bijna op het juiste adres uitkomt. Hoe kan dit?
Als ik in excel het veld postcode huisnummer samenvoeg werkt het niet goed. hoe kan ik toch een combinatie van postcode en huisnr gebruiken?

Hoi @Laura, fijn om te horen dat het werkt.

Ik kan deze vraag niet volledig plaatsen, ik heb meer details nodig om er wat zinnigs over te zeggen. In de log output van de tool worden overigens alle HTTP requests gelogd, dus daarmee zou je eea kunnen debuggen (je moet overigens wel de & vervangen voor een & in de url, dit is een bug/feature in de logging output van QGIS processing tools):

image

Ik heb de geocoder tool geüpdatet om specifiek op postcode en huisnummer te queryen, als de query voldoet aan het format {postcode} {huisnummer} dus bijv: 9711XX 10.

Ik heb net een specifiek topic aangemaakt voor vragen over de QGIS PDOK Geocoder tools, dus mocht je nog andere vragen of suggesties hebben dan graag deze daar posten.

Dag Milou,
Ik heb ooit een spreadsheet gemaakt waarmee je makkelijk adressen kunt verrijken met coördinaten en andere attributen van de PDOK LocatieServer.
Willy Tadema en Toon Michel hebben hier ook nog verbeteringen aan toegevoegd, zodat het een mooi, slank en snel spreadsheet is geworden.
Je kunt downloaden via de link:
Download PDOK Geocoder v 2.3.1 - 2021.xlsx

Ik heb voor jou ook een het Verblijfsobject-id en nummeraanduiding-id toegevoegd, zodat je makkelijk kunt koppelen met een BAG pand om de vlak geometrie op te halen.
Succes

Dank @jbaltussen, Jeroen, ga ik deze ook proberen. Zo kom ik een heel eind.