25 cm infrarood (CIR) 2016 beschikbaar voor download?

Ik zou graag een ndvi berekenen van een stukje buitendijks gebied bij Friesland om de effecten van begrazing te onderzoeken. Hiervoor heb ik de waardes van de banden infrarood en rood nodig. Is het mogelijk om een stukje van het beeld te downloaden? Of waar moet ik vragen naar de oorspronkelijke foto? RD X 175000-181000 Y 592800-596600.

Het zou dus aardig zijn om voor rasterdata naast een WMS service ook een Web Coverage Service (WCS) te hebben. Dit is de tegenhanger van de WFS voor vectordata!

Voor nu ligt de vraag bij het kadaster, de eigenaar van de data. Dat wordt dus nog even afwachten… WCS is een goed idee maar dat zal op korte termijn niet geïmplementeerd zijn vrees ik.

Via PDOK zijn de WM(T)S webservices van de 25 cm kleuren luchtfoto en infrarood als open data beschikbaar.
Helaas is downloaden van de 25 cm open data luchtfoto en de infrarood via PDOK nu niet mogelijk. Ivm. de grote omvang van deze rasterbestanden en de gevolgen voor de performance is daarin niet voorzien. Op termijn zal via Inspire downloaden van de 25 cm kleuren luchtfoto mogelijk worden, infrarood niet.
En inderdaad is een WCS niet beschikbaar.

Best jammer dat de data wel beschikbaar zijn om een mooi plaatje te maken maar niet voor wetenschappelijke doeleinden. Bedankt voor dit duidelijke antwoord.

Bij ons in de organisatie (Wageningen University & Research) komt steeds vaker de vraag naar luchtfoto’s (met name IR, maar ook RGB) als download / WCS.
Ik zie in het bericht van Richard van vorig jaar dat ‘op termijn’ de 25cm kleurenluchfoto als INSPIRE download beschikbaar komt. Is hier al meer over bekend?

1 like

@RichardWitmer kun jij hier op reageren?

Op termijn gaat over de Inspire-verplichting en dat is volgens mij 2020. Dus nee, er is nog niet meer over bekend. Zelf fysiek downloaden bij Het WaterschapsHuis in Amersfoort is wel mogelijk. De 25 cm RGB en CIR orthofoto’s van 2017 zijn beschikbaar.

1 like

@RichardWitmer Bedankt voor je reactie. Dan gaan we binnenkort eens op bezoek bij het Waterschapshuis om een fysieke kopie te maken. Ik zal contact met hen opnemen.

Even een update:
De data zoals deze bij het Waterschapshuis is te verkrijgen, is ook te downloaden via Index of /beeldmateriaal/.

1 like

@MaartenStorm Bij nlextract zijn nu alleen ecw bestanden te downloaden met 3 banden, RGB. Voor NVDI berekeningen zijn die niet bruikbaar.
Heb jij inmiddels IR bestanden kunnen vinden?

Per jaar zijn er twee folders: RGB en CIR, van de tweede is een NDVI te berekenen. Omdat er kleurcorrectie is toegepast om een beeld te krigen dat er goed uitziet zijn de NDVI-waarden op verschillende stukken van het beeld niet goed met elkaar te vergelijken.