Aspect ratio vraag

Voor mijn masterscriptie doe ik onderzoek naar ruimtelijke kenmerken die bijdragen aan het Urban Heat Island-effect in Oss. Daarom wil ik graag de
aspect ratio (dus de verhouding tussen gebouwhoogte en straatbreedte) berekenen langs een specifieke route in de stad.

Weet iemand of er al een kaart of dataset beschikbaar is waarin deze gegevens (bijvoorbeeld gebouwhoogtes en straatbreedtes) opgenomen zijn?
En als dat niet het geval is: wat is volgens jullie de meest efficiënte manier om deze aspect ratio zelf te berekenen in ArcGIS of een vergelijkbare omgeving?
Alvast bedankt voor het meedenken!!
Groetjes,
Madelon

1 like

Hallo Madelon,

Als je op https://3dbag.nl/ kijkt zie je de gebouwen met bouwhoogte. Geen idee of en hoe je een deel van Oss eruit kunt halen met die bouwhoogte waarde. Maar het lijkt me een mooie ingang in je zoektocht.

“Straatbreedte” is ook zoiets. Kijk je van gevel-tot-gevel; erfgrens-tot-erfgrens; of stoeprand-tot-stoeprand?
In de BGT (PDOK download viewer ) vind je alle wegdelen (straten). Maar wellicht kies je erfgrens-tot-erfgrens. Dan heb je de KadastraleKaart nodig. Daar zit dan geen eigendom bij, dus dat kun je wellicht opvragen bij de gemeente Oss of zelf GISsen. (Percelen mét Wegdelen zijn zeer waarschijnlijk van de gemeente. Percelen zonder wegdelen, van particulieren).

Vanuit GIS zou het data verzamelen en maken van keuzes voor ‘de ratio’ al een hele scriptie op kunnen leveren. Weet niet wat jouw achtergrond is, maar als het om ‘urban heat island’ gaat, zal je wellicht sneller over deze details heen willen stappen en ‘gewoon’ iets kiezen om tot de Urban Heat Island te komen.
Evengeod is het (zelf) berekenen van deze ratio een mooi onderdeel/hoofdstuk van je scriptie.

ps: hou je er ook rekening mee dat Noord-zuid geörienteerde wegen wellicht een andere Urban Heat Index hebben dan Oost-west geörienteerde wegen? Puur omdat de zon meer uren heeft om die weg op te warmen?

Dag Thomas,

Heel erg bedankt voor uw uitgebreide reactie. De 3D BAG is inderdaad een mooie ingang om bouwhoogtes te betrekken in mijn analyse, en ik ga daarmee aan de slag. Wat betreft straatbreedte kijk ik specifiek naar het bebouwde gedeelte tussen gevels; de wegdelen heb ik al gedownload in ArcGIS Pro.

De berekening van de aspect ratio wordt inderdaad een apart hoofdstuk binnen mijn scriptie! Het is een uitdaging, maar ik geloof dat het veel kan bijdragen aan het begrijpen van het nachtelijke urban heat island effect.

Daarbij even wat extra context: mijn scriptie richt ik me specifiek op het nachtelijke Urban heat island effect. Uit eerdere studies blijkt dat de ruimtelijke factoren die hierbij een rol spelen deels verschillen van die bij dag-UHI. Ik heb daarom zelf ’s nachts temperatuurmetingen uitgevoerd op verschillende plekken in Oss. Deze temperatuurpunten koppel ik via een spatial join aan ruimtelijke kenmerken zoals: aspect ratio, aanwezigheid van bomen, water en groen, en het wijktype om te kijken welk element het meeste invloed heeft.
Daarbij corrigeer ik voor de afstand tot het stadscentrum en zo nodig ruimtelijke correlatie.

U noemde het verschil in oriëntatie van straten (bijvoorbeeld oost-west vs. noord-zuid) daar heb ik eerlijk gezegd nog niet eerder bij stil gestaan. Denkt u alsnog dat het relevant zou zijn om ook hiervoor te corrigeren in mijn analyse als het over nachtelijke UHI gaat?

Nogmaals dank voor het meedenken en uw hulp!

Groetjes,
Madelon

Nee ik heb er verder geen verstand van. Het kwam ineens in me op dat de weg-oriëntatie wellicht van invloed kan zijn.
Als je het hebt over nachtelijke UHI, dan zal het wegmateriaal wellicht nog van invloed zijn. Dat een bepaald type verharding warmte langer vasthoud dan ander type. Maarja, of dat nog een significante invloed heeft… geen idee. Heb ook geen idee welk type verharding dan die warmte langer vasthoud en welk type sneller afkoeld.
Windrichting zal wellicht ook nog een factor (kunnen) zijn? Brengt de wind verkoeling door de straten of is het er relatief windstil en blijft de warmte hangen?
Als je er achter kan komen vanuit welke hoek de wind waait op warme dagen en hoe de straten georiënteerd zijn, heb je wellicht ook een leuke GIS-analyse te pakken. Maar dan zal je wel uit ander onderzoek moeten weten of wind een significante invloed heeft op de UHI.
Nouja, pas maar op dat je niet te ver van je oorspronkelijke onderzoeksvraag afdwaalt. Succes ermee.

Niet direct een antwoord op je vraag maar wel ter inspiratie. Dit kwam recent voorbij tijdens de laatste BRO’tje. initiatief van Van Gelder waarin ze heel slim met allerlei data op de kaart combinaties maken. Mooi om te zien hoe aannemers ook ‘verslimmen’.

Deze site: https://smartundergroundengineering.nl/

Het hele verhaal

De waarde van BRO-data voor het versnellen van de energietransitie - Basisregistratieondergrond