Ik vraag me even af of er misschien anderen ook tegenaan lopen dat de BAG niet alleen “echte” historie bevat, dus van ontstaan t/m verdwijnen in de buitenwereld maar ook van beheerfouten (neem ik aan). Ik zag het zo snel nog niet als topic hier voorbijkomen.
In het voorbeeld van BAG panden zit een verkeerd pand niet direct in de weg, vaak is het al snel op “Pand gesloopt” of “Niet gerealiseerd pand” gezet.
Maar als de geometrie erg afwijkt kan het voor bepaalde software tot problemen leiden. Zo werkt bij mij de geoserver WMS niet meer goed op de BAG NL set (in PostGIS).
Ik denk zelf dat het komt door de panden in de Noordzee en de sterk horizontaal uitgerekte panden… (zie afbeelding hieronder)
Natuurlijk kan ik ze simpel uitfilteren maar met name de Rotterdamse woonwijk in de Noordzee vond ik wel een sterk voorbeeld. Het lijkt er trouwens al enige tijd in te zitten, vanaf medio eind 2020.
Misschien kan Kadaster dit verwijderen uit de LV? Of enkel pandgeometrie toelaten binnen de NL bounding box. Het verwijderen wordt neem ik aan lastig omdat de bronhouder en het Kadaster dit dan (technisch) zouden moeten afstemmen…
Nou zou het nog kunnen dat ik het verkeerd geconverteerd heb uit het BAG extract maar ik denk dat ik de conversie juist heb.
Heeft iemand anders hier een ervaring mee?