BAG-WMS- en WFS-services versie 1 uit productie genomen

Per 8 juli 2020 heeft PDOK op verzoek van data-aanbieder Kadaster de versie-1 WMS- en WFS-services van de BAG uit productie genomen. U wordt verzocht te switchen naar de actuele versies.

Deze zijn:

WMS:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wms/v1_1?request=getCapabilities&service=WMS

WFS:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wfs/v1_1?request=getCapabilities&service=WFS

Overigens blijven de WMTS- en TMS-services beschikbaar.

Hallo.
Hartstikke goed deze vooruitgang in de vaart der volkeren…
Maar is het misschien mogeljik om de PDOK BAG services (ook in Qgis) dan voortaan ook tijdig aan te passen?
Zowel WMS als WFS geven vandaag op 10 juli altijd nog de oude, niet meer toegankelijke, URL’s.

Ik neem aan dat deze opmerking voor de ontwikkelaars van deze QGIS plugin bedoelt is, en niet voor de ontwikkelaars bij PDOK. Gezien ik denk dat PDOK niet de juiste partij is om “3rd party” applicaties/implemenaties te gaan aanpassen wanneer er wijzigingen op onze services zijn. :smiley:

Maar ik begrijp het ‘ongemak’, maar deze verantwoordelijkheid ligt niet op PDOK (voor de helderheid: de PDOK Services plugin QGIS is niet iets van PDOK).
Deze plugin is trouwens opensource, dus je bent zelf ook vrij om een pull request of een issue aan te maken: Issues · rduivenvoorde/pdokservicesplugin · GitHub

Om hier nog even op door te vragen:… bedoel je alleen deze QGIS plugin of zijn er ook andere implementaties in ESRI/AutoCAD/enz… waar je op doelt?

Hallo Wouter.
Sorry, ik dacht nog, niet door elkaar gebruiken, maar toch gedaan.

Ik bedoel de services van de BAG datasets in PDOK, als ook de geharmoniseerde BAG Inspire adresen en de Niet geharmoniseerde BAG Inspire Adressen

En ook de PDOK plugin voor Qgis, maar die ververst de URL zelf ben ik achter gekomen. Dus als de URL in PDOK datasets gewijzigd wordt, past de plugin dat aan (als je die functie aanklikt tenminste).
Voor de rest denk ik dat dit niet bij jullie ligt dat de beheerders van afnemende applicaties dit tijdig overnemen.