Bèta versie BGT WMS en WFS beschikbaar via PDOK

Hey Bronstijn, (semi off-topic)

Is het jou al gelukt om de WFS gegevens naar Dynamo te halen?
Zo ja, zou jij mij hiermee kunnen helpen?

28 augustus houden wij bij Heembouw een Dynamo meetup houden waarbij wij BGT en dynamo willen behandelen. Ik hoor graag van je!

Ja hoor, na wat aanpassingen kort geleden werkt mijn webrequest op de BGT weer goed en vraag ik naast kadastrale lijnen (geen diepe gegevens hoor, alleen de grenzen en perceelnamen) het lijnenwerk op van weg- en waterdelen, groenstroken en andere vegetatieobjecten alsmede de bouwvlakken (rooilijnen zeg maar) uit de ruimtelijke plannen. Dit levert voor ons voldoende duidelijke en bruikbare plattegronden op voor o.a. gebouwplaatsing en situatieblad.

Die meetup gaat mij niet lukken. Lijkt me wel heel leuk.

Beste Bronstijn,

Zelf heb ik ook een werkend scriptje voor de BGT (opzet gebruikt van maartenvroegindeweij).
Als je het leuk vind, dan kunnen we een andere keer spiegelen!

Met vriendelijke groet,

Ruben

IK gebruik momenteel deze beta WFS om data in R in te laden. Dit bevalt me tot nu toe erg goed.

Is er al zicht wanneer er een volgende (beta) versie uitkomt? Ook voor mij heeft deze WFS echt een toevoeging als hij vanaf 500+ features terug kan sturen.

groeten,
Jelle

Heel fijn dat de BGT nu ook in WMS beschikbaar is. Dit maakt de toepassingsmogelijkheden voor ons nog groter. Echt van toegevoegde waarde.
Gisteren aan het testen geweest en dit ging erg mooi. Vandaag lijkt de service niet beschikbaar te zijn. Wanneer is hij weer in de lucht zodat we verder kunnen testen?

Als het goed is, is de service inmiddels weer beschikbaar.

Inderdaad, hij is weer beschikbaar. Hartelijk dank!

1 like

BGT WFS: Het is niet zo handig dat er zoveel punten geleverd worden. Soms bestaat een Poslist voor een relatief kleine polygoon uit meer dan 10000 punten. Soms wordt om de 15 mm een punt geplaatst. Er worden meer punten geleverd dan de nauwkeurigheid van de data. Dit vertraagt de verwerking in CAD.

Inderdaad, zelf zie ik het voornamelijk voorkomen bij “bgt:wegdelen”. In het figuur hieronder (nieuwbouwwijk in Katwijk) bevatten de wegdelen in een straal van 50m meer dan 16.000 punten.

afbeelding

Hallo @RonaldB, @ruben,
In de WFS worden bogen (arc-geometrieën) uit de landelijke voorziening “verstroked” uitgeleverd. De begin- en eind-punten van deze lijnstukken zijn de oorzaak van de grote hoeveelheid tussenpunten. In de BGT downloads worden deze arc-geometrieën wel als boog uitgeleverd.

Goed initiatief!
Een productieversie van een WFS van de BGT zou zeer welkom zijn voor het maken van 3D-visualisaties in de door mij ontwikkelde viewer voor het Actueel Hoogtebestand Nederland voor Android (https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.waywayway.ahn&hl=nl). Hiervoor zou het volgende handig zijn:

  • alle omtrekken zijn rechte aaneengesloten lijnstukken
  • lijnstukken niet korter dan ca. 20 cm (dat is meen ik ongeveer de nauwkeurigheid van de data?), ook in bochten
  • alle features op te vragen (desnoods met paginering) in een oppervlak van een kilometer
  • web mercator projectie beschikbaar
1 like

Ik ben aan het experimenteren met deze service, maar klopt het dat hij sinds vrijdag niet meer bereikbaar is?

@mlok klopt. Het kan soms zijn dat de service niet of minder goed beschikbaar is, dan heeft ie wat last van de drukte. De service is eenmalig zonder SLA (bèta) ingericht. We hebben feedback van gebruikers ontvangen en zelf ervaringen opgedaan. We zullen binnenkort dan ook de ervaringen communiceren en zullen dan ook iets roepen over de toekomst.

Ah dankjewel voor je reactie, hopelijk is het dan snel weer minder druk.
Wij zouden de WMS variant van de BGT ook in de toekomst erg goed kunnen gebruiken.

we zijn nu weer een paar maanden verder. Al nieuws over een WFS service?
Onze gemeente heeft een Parkeer-zone kaart gemaakt (betaald parkeren, blauwe zones, etc). het zou dan leuk zijn de Parkeervlakken er onder te projecteren zodat je ook weet wáár je zou kunnen parkeren. Zowel in de zone als er (net) buiten.

We kunnen wel weer een databasekoppeling-view maken maar ik ben nu eenmaal fan van de Landelijke Voorziening. Dat is immers ‘de waarheid’ en dan heb je ook gelijk de Parkeervlakken van buiten je eigen bronhoudersgebied.

2 likes

Al nieuws over een WFS service?
Zie BGT bèta services WMS en WFS niet meer beschikbaar - #5 door John_Schaap - BGT - Geoforum

Ik neem aan dat de bestaande BGT visualisaties (wmts) niet voldoen als ondergrond in deze use cases omdat de wegdelen met functie parkeervlak er niet uitspringen.

Voor dit soort Use cases zouden we als PDOK graag vector tiles willen serveren. Waarbij een ontwikkelaar een specifieke visualisatie voor deze specifieke toepassing kan maken.

Sinds kort kunnen WMS kaarten nu ook in Trimble Access geladen worden en onze klanten zouden dit graag uit willen proberen. Echter lijkt de Beta WMS voor de BGT niet meer beschikbaar te zijn. Komt deze weer online? Ik hoor het graag.

Groetjes,
Dian

1 like