BGT/BRT vector tiles (OGC API Tiles) niet geclipt op de tegelgrens

Ik denk dat hier twee discussies door elkaar gaan lopen: die over de vector tiles en die over de toegankelijkheid van de BGT als dataset.

Als gebruiker zie ik de BGT in de eerste plaats als een dataset. Die moet je volledig kunnen downloaden of gericht kunnen bevragen voor analyse- en databewerkingsdoeleinden. Gebruikers die de complete BGT willen analyseren of verwerken hebben uiteindelijk weinig aan vector tiles; die zijn vooral bedoeld als visualisatieservice.

De opmerkingen van @sriemens lees ik daarom vooral als een verwijzing naar een bredere gebruikersbehoefte: het is niet altijd eenvoudig om de BGT efficiënt via API’s te bevragen en weg te schrijven. Die uitdaging wordt ook beschreven in deze discussie: De BGT opvragen via API en wegschrijven met ogr2ogr - 4 van korpem

Dat maakt het voor gebruikers soms lastig om optimaal gebruik te maken van deze mooie dataset. In die context snap ik de wens voor eenvoudiger en doelgerichter ontsloten data, bijvoorbeeld actuele objecten zonder historische of administratieve ballast.

Tegelijkertijd denk ik dat dit een ander onderwerp is dan de clipping van vector tiles. De tile-service heeft een ander doel en kent andere technische afwegingen dan de BGT download API of OGC API Features.

Misschien is het goed om de discussie over de gebruiksvriendelijkheid en inrichting van de Features API verder te voeren in het topic waar die vraag al centraal staat: De BGT opvragen via API en wegschrijven met ogr2ogr - 4 van korpem

Dan kunnen we de discussie over vector tiles hier gericht houden op de visualisatieservice zelf.