Zonder peildatum (= datetime
query parameter) krijg je inderdaad alle data, actueel en historisch. Met een recente peildatum krijg je alleen actuele data. Er zijn twee manieren om een peildatum in QGIS bij een OGC API Features op te geven:
Optie 1: vaste peildatum voor alle collecties/lagen
Door bij het maken van de connectie in de URL een datetime
op te geven. In ISO 8601 formaat. Zoals @FKrijgsman al aangaf.
Optie 2: peildatum via filter per collectie/laag
Maak connectie met de API (zonder datetime) en selecteer een collectie. Ik kies hier voor wegdeel. Open het Filter
scherm:
In de query builder kan je vervolgens een peildatum opgeven.
Let op: dit gedeelte werkt niet heel intuïtief in QGIS. Je wilt eigenlijk "datetime"='2024-10-07T00:00:00.000Z'
opgeven. Want datetime
is het universe filter in OGC API Features om op tijd (temporal) te filter. Maar QGIS kent het datetime
veld niet, dat zit namelijk niet in een feature. Daarom moet je een willekeurig ander datum/tijd veld selecteren. Ik kies hier voor eind_registratie
, maar je kan ook een ander datum/tijd veld kiezen. Vul vervolgens in: "eind_registratie"='2024-10-07T00:00:00.000Z'
zoals aangegeven in onderstaande afbeelding.
Hoewel je eind_registratie
hebt opgegeven gebruikt QGIS vervolgens wel de datetime
query parameter in het verzoek naar de API:
Nu zie je alleen de actuele features. Kortom, het is ook mogelijk om in QGIS temporeel de OGC API Features te filteren, alleen de query builder werkt - naar mijn mening - wat tegenstrijdig op dit punt.
Hopelijk ben je hiermee geholpen.