BGT Vectortiles in QGIS zijn niet meer compleet

De laatste weken heb ik het probleem dat de BGT vectortiles in QGIS niet compleet zijn. Het grootste deel van de objecten lijkt te ontbreken. Zowel bij het handmatig toevoegen van de laag, als via de PDOK-plugin. Ik heb de volgende QGIS versies geprobeerd, alle met hetzelfde probleem: 3.28, 3.30, 3.34.
Zie de onderstaande afbeeldingen. Wat kan hier aan de hand zijn?


Afb. 1 Voorbeeld BGT-vectortiles in QGIS

image
Afb. 2 Instellingen BGT-vectortiles, handmatig toegevoegd

1 like

Dank voor je bericht, we doen even wat checks!

@SchagenRuud

Wij hebben hier naar gekeken en het ziet er naar uit dat er wat mis gaat met het visualiseren in qgis. Als wij de vector tiles bekijken in openlayers en web viewers zien wij wel de juiste visualisatie. Wij kunnen er de vinger niet op leggen wat er nu exact mis gaat in qgis, wellicht dat iemand met meer kennis van qgis je hiermee verder kan helpen.

1 like

Het vreemde is, dat er in QGIS niets is gewijzigd. Ook in eerder projectbestanden waar het laden wel goed ging, gaat het nu niet meer goed. Is er recent iets gewijzigd aan de service?

Zonder visualisatie worden nog steeds niet alle objecten getoond.


Vector tiles in QGIS zonder visualisatie

Daarnaast valt het op dat bij de objecten het fysiek voorkomen attribuut niet klopt. Bij panden bijvoorbeeld staat ‘erf’ vermeld.


Fysiek voorkomen ‘erf’ bij panden

En het is vreemd dat de panden multivlakken zijn. Dat is niet gebruikelijk voor de BGT.

Het probleem doet zich nu ook voor bij de BAG-vectortiles.


BAG vectortiles zonder vlakken

Ik heb een vermoeden waar het aan kan liggen. De vectortiles-lagen tonen alleen de ‘gaten’ in de vlakken. Zie onderstaand voorbeeld uit de BAG-laag. Alleen het gat in het pand wordt getoond.
Is er iets aan de hand met de richting van de geometrie? (met de klok mee vs. tegen de klok in)


Alleen gat wordt getoond

1 like

Het kan zijn dat er twee soorten geometrie in één laag zitten, bijvoorbeeld bebouwing (lijn) en huisnummer (punt). QGIS leest standaard maar één geometriesoort per laag uit.

@Anton Nee, dat gaat wel goed. Lijnen en punten zijn allemaal ook zichtbaar. En QGIS verdeelt de geometrie keurig naar de juiste soorten.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de richting van de geometrie, omdat alleen de ‘gaten’ binnen vlakken worden getoond. En alles wat eromheen zit juist niet.
Zie: Mapbox vector tile standars: Winding order

Wij zijn toch nog even wat dieper gaan graven in de door ons gerealiseerde BAG en BGT vectortiles. Het lijkt erop dat we met onze kwaliteitsverbeteringen, zie ook PDOK voert verbeteringen door in de OGC API Features van de BGT, iets geraakt hebben op het gebied van winding order waar QGIS op dit moment niet goed mee om kan gaan. Nogmaals, openlayers gaat wel goed om met de problematiek.

We begrijpen dat dit voor jullie heel vervelend is en we gaan zeker naar een oplossing zoeken waar we zowel de winding order als de kwaliteitsverbeteringen kunnen blijven bieden.

Helaas moeten we daar nu wel even wat tijd voor nemen en vragen jullie om geduld. Is dat een groot probleem? Zou je met de WMS/WMTS in Qgis verder kunnen?

1 like

QGIS volgt heel strikt de standaarden. Ik verwacht niet dat ooit een afwijkende winding order ondersteund gaat worden. Wel fijn dat het probleem is opgehelderd.
Helaas is openlayers geen alternatief voor waar we QGIS voor gebruiken. Dat betekent dat we voorlopig voor themakaarten weer gebruik gaan maken van de BGT-downloads.
Ik hoop dat het spoedig kan worden opgelost. Bedankt voor je reactie.

We willen met het voltallige team naar dit issue kijken en daarna iedereen helder informeren. Weet dat bij ons het issue hoog op de agenda staat!
Fijn dat je toch even ‘zonder’ kan. We hopen je wel weer terug te zien bij de API’s via Qgis.

3 likes

Goedemorgen,

We hebben een wijziging doorgevoerd in het genereren van de vectortiles waardoor de winding order van polygons de MVT standaard volgt. Hiermee zijn de tiles in QGIS weer volledig zichtbaar.

Dank voor het geduld, en mochten er nog andere problemen of opmerkingen zijn, dan horen we die natuurlijk graag.

4 likes