BGT wegdeel als centerlines

Ik ben een beginnend GIS’er en ik heb de BGT wegdeel gegevens nodig, maar dan als lijnbestand en niet als vakkenbestand. Bestaat deze? Zo nee, is er een andere mogelijkheid binnen QGIS om dit wel voor elkaar te krijgen? Zo nee, is er ergens een vergelijkbare dataset waar ik vergelijkbare gegevens wel in lijnbestand vandaan kan halen?

De BGT bevat (nog) geen wegenassen als lijnen, alleen vlakken. Als je wegenassen zoekt, dan raad ik je aan de hartlijnen uit de BRT/Top10NL te proberen. Als alternatief bestaat er het Nationaal Wegenbestand (NWB, te vinden op het geoportaal van Rijkswaterstaat), maar qua geometrische accuratesse en actualiteit ide Top10NL net iets beter.

1 like

Bedankt voor de info! Ik probeerde de BRT/Top10NL te downloaden, maar leek dat alleen als WMS/WMTS te kunnen doen, waar ik ze als vector nodig heb. Klopt dat, of doe ik iets verkeerd?
De NWB gebruik ik momenteel, maar die is inderdaad niet accuraat genoeg, vandaar dat ik een andere optie zoek.

De Top10NL is sinds kort (deels) beschikbaar als geopackage, dat is nog veel prettiger dan WFS. Ik hoop dat iemand van het Kadaster je hier aan de exacte link kan helpen, die heb ik niet paraat.

https://www.pdok.nl/downloads/-/article/basisregistratie-topografie-brt-topnl

Let wel op, als je heel NL download is het nogal een groot zipje. En 't is GML.

1 like

Bedankt voor de info! Ik heb er naar gekeken, blijkt helaas dat de hartlijnen file (nog) niet in het GML pakket zit (hoewel dit wel in de product specificaties staat). Verder zijn de wegen-lijnen files (die wel in de set zitten) van zowel de Top10NL als de Top50NL niet compleet en op veel plaatsen niet geografisch accuraat. Ben dus bang dat de gegevens nog niet beschikbaar zijn en dat ik het verder met het NWB bestand zal moeten doen.

Mocht iemand nog verdere tips hebben om aan een completer wegenbestand te komen dan hoor ik het graag.