Bodemkaart van Nederland beschikbaar

In dit nieuwsbericht staat dat de bodemkaart van Nederland beschikbaar is op PDOK:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/07/03/van-dam-maakt-bodemkaart-van-nederland--beschikbaar

Ik heb lopen zoeken, maar ik kan die nog niet vinden.
Klopt dat die er nog niet is of zoek ik verkeerd?

1 like

De Bodemkaart zal naar verwachting morgenochtend beschikbaar komen bij PDOK.

Iemand al succesvol gegevens kunnen uitlezen uit de WFS?

Als ik een stukje opvraag met bijvoorbeeld:

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bodemkaart50000/wfs?request=GetFeature&typeName=bodemkaart50000:bodemkaart50000&bbox=160000,375000,160100,375100&outputformat=gml3

Dan worden 0 features geretourneerd.

Hoi @Anton
Het request wat je wilt afvuren doet het weer.

Het issue was hier dat er meerdere geometry kolomen door geoserver werden ontsloten, die niet allemaal gevuld waren.
Door een WFS request met BBOX mee te sturen werd er op de eerste de beste geometry kolom ‘gequeried’, die in dit geval leeg was. Dit resulteerde in lege WFS responses.

Het is voor deze dataset niet nodig om meerdere geometry kolommen te hebben, dus deze ‘lege’ kolommen zijn nu verwijderd. Waardoor een standaard WFS request met BBOX nu weer werkt.
Tevens hebben we de kolom volgorde aangepast (misschien niet super relevant voor de WFS, maar wel bijvoorbeeld: bij een WMS GetFeatureInfo request), dit op verzoek van Alterra.

Groet,
Wouter

Super! Bedankt :slight_smile:

Ik zie dat de bodemkaart als WMS en WFS beschikbaar is.
Zijn er ook plannen om de data als WMTS of TMS beschikbaar te stellen?

We onderzoeken momenteel nog om de bodemkaart als WMTS beschikbaar te maken.

Gr, Jandirk
Wageningen Environmental Research (Alterra)

Als ik verbinding met de WFS voor de bodemkaart, met behulp van ArcGIS/ArcMap ik slechts 15.000 functies ontvangen. Ik heb de volledige data set voor het uitvoeren van geoprocesing. Gelieve te helpen. Bedankt.

In de PDOK WFS is een limiet ingesteld die bepaalt wat het maximum aantal op te vragen features is (individuele lijnen, punten etc.). Die beperking is ingesteld om een te hoge belasting van de servers te voorkomen.
Als op basis van een vraag (request) meer features geleverd zouden moeten worden, worden altijd alleen de eerste features geleverd (willekeurig) tot aan het maximum aantal ingestelde features. Voor de PDOK WFS is de limiet ingesteld op 1.000 features. Een mogelijkheid is om in de vraag (request) een “bounding box” te definieren waarbinnen de features worden opgehaald, zodat binnen dit gebied wel alle features worden opgehaald (bedenk steeds dat er nooit meer dan 1.000 features opgehaald kunnen worden). Het is overigens mogelijk dat binnen de GIS-applicatie niet duidelijk weergegeven wordt dat er al 1.000 features zijn opgehaald.

Hoe kan ik meer dan 1.000 features ophalen met een WFS-request?

Voor het ophalen van méér dan 1.000 objecten kan echter wel gebruik gemaakt worden van de WFS 2.0.0 functie ResponsePaging. ResponsePaging is vanaf versie 2.0.0 van WFS beschikbaar. Deze functie wordt uitgebreid toegelicht op de website van Brentjens Geo-ICT.

WFS-stored queries worden niet door PDOK aangeboden.

Dit antwoord is ook te vinden bij de veelgestelde vragen op pdok.nl

Er zit nog een verschuiving in de bodemkaart naar het west-zuidwesten van ongeveer 50 meter. Wordt deze nog hersteld?

@Jandirk Zou jij naar de opmerking kunnen kijken van Marcelvd.
Alvast bedankt.

Hoi @marcelvd

Voor ons (PDOK) is het moeilijk om hier iets over te zeggen, gezien dit een data inhoudelijk vraag is/lijkt?
Hiervoor zou je, in dit geval, bij Alterra moeten zijn.

Misschien als je een voorbeeld kan geven waarin deze verschuiving zichtbaar is. Zodat het voor de data aanbieder makkelijker is om te reproduceren/verifiëren en zo nodig te herstellen?