Briscad vs Autocad

Welke gemeente of organisatie heeft de stap gewaagd om over te stappen van Autocad naar Briscad…wat zijn de ervaringen daarmee vooral op het geo-vlak. Wij zoeken een vervanger voor Autocad wegens kostenaspecten en het overgaan van Autodesk naar single-user licenties…

Leuk en actueel onderwerp! De overstap naar BricsCAD kan in minder dan een dag geregeld zijn, per gebruiker. In basis is de werking vanuit gebruikers perspectief indentiek. Qua ontwikkeling staat AutoCAD (core) eigenlijk zo goed als stil, ieder jaar een paar gimmicks. BricsCAD daarintegen zet naar mijn idee veel meer in op innovatie. Een belangrijk achterliggende vraag, in dit verband, is in welke mate je aanvullende geo/gis modules beschikbaar zijn of gebruikt kunnen worden De verticals MAP en Civil3d verschillen wel met BricsCad. Die hebben voorlopig nog wat meer onder de motorkap.

De nieuwe manier waarop Autodesk de licenties doorbelast is wel iets om rond te kijken. Benieuwd naar ervaringen van andere CAD gis gebruikers.

Waar een wil is is meestal een weg. Ik sluit mij volledig aan bij de vizie van halam.

De laatste maanden zijn we met een team experts bezig geweest voor een grote overheidsorganisatie om PDOK-data te ontsluiten en is er een tool gemaakt om total-station-data direct van een veldboek om te zetten in dwg. Daarbij is alles ontwikkeld op BricsCAD en draait het ook op AutoCAD.

Ik vind de vraag dermate interessant dat ik er wel wat tijd en moeite in wil stoppen om te komen tot inzichten. Uit ervaring weet ik dat Bricsys uiterst snel en slagvaardig is als het gaat om (realitische) requests om flessenhalzen weg te nemen.

Dit is mijn eerste post hier, ik stel voor om bij interesse contact op te nemen en bevindingen hier te publiceren. Is dat een goed idee?