BRT Achtergrondkaart (EPSG:3857) op zoomniveau 6 en 7 is oranje en daarmee soms onbruikbaar

Op de zoomniveaus 6 en 7 (bij gebruik EPSG:3857) kleurt de BRT achtergrondkaart bij de standaard lagen helemaal oranje.

Dit is voor een klant (overheidsorganisatie) eigenlijk een onbruikbare achtergrond. De betreffende organisatie gebruikt nu een andere achtergrond, overweegt de BRT achtergrondkaart te gaan gebruiken.

Het probleem zit bij een visualisatie van heel Nederland bij een max hoogte van 500 pixels. Dan kom je uit op zoomniveau 7. En dat ziet er zo uit (zonder andere content):

Enige “achteruitgang” t.o.v. de huidige kaart is acceptabel, maar dit is onbruikbaar (behalve op Koningsdag misschien :wink: )

Zijn er meer die er last van hebben? Is het aan te passen?

1 like

Het was mij ook al opgevallen ja, hoewel ik het niet gemeld heb ergens. Maar ja, ik zie het ook gebeuren:
image

En zelfs in EPSG:28992 zie ik het gebeuren:

Hoewel het voor EPSG:28992 eigenlijk geen nut heeft zo ver uit te zoomen, dat zou eigenlijk al disabled moeten zijn in mijn app…

Dag @thijsbrentjens, de BRT-Achtergrondkaart is op dit moment (bewust) zo ontworpen dat tot schaalniveau 1:3.072.000 Nederland als een gekleurd vlak wordt weergegeven met daar bovenop alleen lands- en provinciegrenzen. Dit correspondeert in de PDOK viewer (https://www.pdok.nl/viewer/) overigens met zoomlevel 0 en 1. De gedachte hierachter is dat op deze schaal de weergave van andere topografie zoals wegen of water nog niet zoveel zin heeft. Hierdoor sluit de BRT-Achtergrondkaart bijvoorbeeld ook mooi aan bij de EuroRegionalMap van EuroGeographics:

Is jouw ‘probleem’ het gebruik van een kleur (in dit geval oranje voor de standaard variant) of meer het ontbreken van andere topografie?

Ik zal het navragen bij de organisatie.

Persoonlijk vind ik het ontbreken van topografie op dit niveau niet zo’n ramp. Ik ben geen goede cartograaf, maar een deel zou wel relevant kunnen zijn (bebouwde kommen of namen van de grotere steden, bossen, belangrijkste rivieren, ik noem maar wat). Ik zie dat Google Maps (sorry voor de referentie :slight_smile: ) wel iets toont, ik denk voor een vloeiender ervaring:

afbeelding

Oranje als achtergrond vind ik wel echt moeilijk bruikbaar. De functie is achtergrondkaart en het liefst heb je bij gebruik een redelijk vloeiende overgang. Het oranje op deze zoomniveaus vind ik strijdig met wat je ziet als je inzoomt. Omdat de achtergrondkaart ook gecombineerd in gebruik kan zijn, vind ik het wel handig/belangrijk dat dit mogelijk is.

1 like

Dat is maar net de vraag. Als ik bijvoorbeeld een route wil tonen die door meerdere landen loopt, bijvoorbeeld van Brussel naar Groningen of zo, dan ziet dit er niet erg fraai uit. En dan zijn de snelwegen ook wel handig als orientering, enzovoorts. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dan zie ik toch nog liever google maps :flushed: (wat zeg ik nou…).

Ik heb zelf een kaartje waar alle vuurtorens van NL (met dank aan RWS) op staan, met hun lichtpatronen. Die wil ik op heel NL nivo kunnen zien, want de waterstanden staan er ook op - en je kunt goed zien of vloed er aan zit te komen of niet. Maar dan is zo’n oranje ondergrond niet fraai…

Kortom: Ik denk dat er voorbeelden genoeg zijn waarbij een kaartbeeld mooier is dan een oranje vlak. En ik kan eigenlijk geen voorbeelden verzinnen waarbij ik een oranje vlak zou willen zien, tenzij het gaat om landsgrenzen van Europa of zo…

Maar niet bij de kaarten van onze buren, zoals je in mijn screenshot kunt zien (mijn vorige post in dit draadje). Wat je in mijn screenshot ziet, is de lichtgrijs laag van Esri onderop, met vervolgens de kaarten van NL, Duitsland, Belgie en Luxemburg. En dat steekt wel lelijk af vind ik…

Je kunt ook overwegen gebruik te maken van de OpenTopo achtergrondkaart op PDOK, die is samengesteld uit overheids basisregistraties (en een beetje OpenStreetMap):

2 likes

@thijsbrentjens en @sbjager bedankt voor jullie feedback. Meedenken wordt altijd erg gewaardeerd! We gaan kijken of we de visualisatie van de BRTA tussen schaalniveau 1:12288000 en 1:3072000 (dat is voor ons zoomniveau 0 en 1) kunnen verbeteren. We zullen in ieder geval zoeken naar een meer passende kleur (waarschijnlijk in de richting van wit, groen of lichtgroen), al doe je dit natuurlijk nooit voor iedereen goed. Daarnaast zullen we kijken of het toegevoegde waarde heeft om meer topografie toe te voegen in aanvulling op de provinciegrenzen en de plaatsnamen, al zullen we daar gezien het schaalniveau waarschijnlijk wel wat terughoudend in zijn.

1 like

Veel dank voor het oppakken! Ik ben benieuwd wat er lukt, ik kan me wat voorstellen bij de uitdagingen.

Ik suggereer wit of lichtgrijs, als alternatief voor het huidige oranje. En ook suggereer ik dat je even kijkt bij de Rijkshuisstijl-kleuren: Online kleuren | Basiselementen | Rijkshuisstijl
Om even full disclosure te gaan: het gaat om de kaart op deze site:
Overzicht data-initiatieven
JWvA merkte maandag op LinkedIn hierover op dat we niet voldeden aan het vereiste dat we overheidskaarten horen te gebruiken. Niet onterecht natuurlijk. Daarop heeft Thijs aperap de alternatieven geschetst. Het oranje houdt ons op dit moment tegen. In dit screenshot zie je de kaart op meerdere schermbreedtes naast elkaar.


Ik hou de constructieve discussie hier in de gaten. Dank!

Ach, de dagen dat Nederland nog oranje kleurde…
Terzake, maar wel polderend:
@paulvanbuuren en @thijsbrentjens: is jullie toepassing sowieso niet beter af met de grijze versie van de BRT achtergrondkaart (ipv de standaard versie)? Volgens mij heeft jullie thema weinig relatie met het op de standaard achtergrondkaart zo nadrukkelijk aanwezige wegennet.

Van die standaardversie mogen de plaatsnaamlabels eigenlijk best uit bij bij die zoom-levels; Middelburg en Den Helder moet je niet overwaarderen. De water-versie heeft die labels overigens sowieso niet.
En die provinciegrenzen zouden wel een pixeltje dikker mogen.

Wellicht nog een goed bewaard geheim, maar de EuroRegionalMap van Eurogeographics waar @JaccoMijnders naar verwees zijn sinds kort ook open data (zelf nog niet geprobeerd)! Zie https://eurogeographics.org/open-maps-for-europe-progress/ en voor de kaart: Open Maps for Europe | Eurogeographics . Wellicht handig als je een wat uniformere kaart wilt van de Benelux/Europa.

Het wit/lichtgrijs wat voor deze kaart is gekozen lijkt me dan ook een logische keuze voor de BRT achtergrond:
image

@paulvanbuuren je kan dit ook oplossen door het uitzoomen in je applicatie te beperken tot een bepaald niveau: waarom zou je als gebruiker van deze toepassing zover uit willen zoomen? Andere optie is om ervoor te kiezen om de laatste twee zoomniveaus van de BRT achtergrondkaart niet meer op te vragen als je OpenStreetMap er toch onder hebt liggen.

@JWSjoukema Dank voor het ontsluieren van dit geheim!

Intrigerende kaart, met waarschijnlijk een hoop geo-politiek:
de Tsjechische en Poolse plaatsnaamlabellobby is duidelijk beter dan die van ons en onze oosterburen.
Georgië (hé landnaam begint met geo!) doet wel mee, maar hoofdstad Tblisi mag niet genoemd worden.
De status van Turkije en Belarus (wel wit, maar géén grijze grensomtreklijn) is ook fascinerend.
Onze BES-eilanden staan er maar mooi op (knipoog naar @thijsbrentjens en @paulvanbuuren)

Mijn grote voorkeur zou het Belgische model hebben. 1 enkele kleur, welke dan ook, ziet er erg lelijk uit imho, maar wat de Belgen doen is net iets vriendelijker. De Duitse versie vind ik ietwat te druk, als de kleur van de snelwegen wat zachter zou zijn zou het er al beter uit zien. Kleurstelling is een enorm belangrijk punt in de kartografie, en in mijn ogen zijn op deze schaalniveau’s zachte kleuren het beste.

En sorry, maar die EuroRegionalMap vind ik erg lelijk. Die grote lege witte vlakken leveren een veel te hard kaartbeeld in mijn ogen. Dan zie ik nog liever het OSM beeld zoals hieronder, dat oog een stuk vriendelijker.
image

Tijdens het afgelopen BRT Gebruikersoverleg heeft het Kadaster onderstaand voorstel gedaan:

Hier is door de aanwezige gebruikers van de BRT positief op gereageerd. Daarom zal deze visualisatie in de 2022 februari-release worden doorgevoerd.

11 likes