Datamodellen en geopackage, hoe werkt dat?

Als je je datamodel bij de bron al wil afdwingen, zou ik voor deze uitwisseling GML gebruiken. Je kunt dan gemakkelijk via de XSD je datamodel afdwingen (“niet terugsturen als 't niet valideert”). Verder zijn er vrijwel geen gegevens formaten die geschikt zijn voor uiitwisseling waarin je een datamodel kunt “afdwingen”, je kunt altijd buitenom gaan en er rubbish in stoppen. Tenzij je een volledig gesloten gegevensformat ontwikkeld, dat alleen door jouw applicatie te lezen en schrijven is.
Het scenario zoals je dat schetst, laat altijd en overal ruimte voor vervuiling op welke manier dan ook. Het is naar mijn mening beter om er voor te zorgen dat teruggestuurde data eerst tot in detail gevalideerd word, voordat je het in je database zet - liefst op het moment dat het aangeboden word, zodat de aanbieder meteen feedback kan krijgen over wat er mis is met zijn/haar aangeleverde gegevens. En dat soort validatie kan met allerlei tools gedaan worden.

Dit vind ik een interessante. Naar mijn mening is een geopackage juist uitermate geschikt voor uitwisseling, omdat het veel informatie kan bevatten, 1 bestand is, (eventueel gezipt) gezipt heel goed te versturen is, en vrijwel iedereen kan er tegenwoordig goed mee om gaan. Dus wie je dit geleerd heeft, zou ik graag om uitleg willen vragen waarom hij/zij dit zegt, want het verbaast me nogal.