Datasets AHN1 en AHN 2 bij PDOK uit productie

Per 1 juli 2022 neemt PDOK op verzoek van de data-aanbieder de datasets AHN1 en AHN2 definitief uit productie.

De actuele AHN-dataset blijft bij PDOK beschikbaar. Momenteel is dat AHN3, medio 2022 zal deze dataset worden vervangen door AHN4.

Gaat dit om de dataset download, de OGC services of beide? Wij maken nu gebruiken van de WCS services van de AHN 1/2, als we toegang tot deze data willen houden is het alternatief om deze datasets zelf te downloaden?

Een onwijs belangrijke dataset voor het monitoren van veranderingen (hoe dubieus een vergelijking met het AHN3 ook is en met het AHN4 zal zijn). Het is een ontzettend teleurstellende beslissing om deze data offline te halen.

Bericht van de AHN organisatie (iets uitgebreider dan het PDOK bericht)
Met ingang van 2022 wordt de opslag en het beschikbaar stellen van het AHN vernieuwd. Tot nu toe verliep de opslag, download en het beschikbaar stellen via services via het PDOK platform. De stuurgroep AHN heeft besloten dit op een andere manier vorm te geven.

Alleen de meeste recente volledige AHN versie zal in de komende jaren via het PDOK platform ontsloten worden. Op dit moment geldt dat voor het AHN3. Naar verwachting zal het AHN4 halverwege 2022 volledig gevuld zijn. Dan zal het AHN3 op PDOK worden vervangen door het AHN4. Naast de opslag en het beschikbaar stellen via PDOK zijn we bezig met het inrichten van een ander platform voor het aanbieden van services en downloads van het AHN. Binnen dat platform zullen alle bestanden van het AHN1, AHN2, AHN3 en AHN4 beschikbaar komen als service én als download. Ook willen we daar metadata als vlieglijnen, opnamedata, etc op een makkelijke wijze te kunnen toevoegen,

De services die door PDOK worden gehost worden ontmanteld. De verwijzingen naar de (opengis) services zullen worden aangepast in het Nationaal Georegister zodat de data en de nieuwe services vindbaar blijven. Dit zal begin 2022 al het geval zijn. Indien u in uw GIS pakket of viewer links hebt opgenomen naar de AHN data is het noodzakelijk deze (voordat deze verwijderd worden op PDOK medio 2022) te vervangen door de nieuwe services. Naar verwachting zullen de details hiervan in december gecommuniceerd kunnen worden.
Volg voor informatie over deze nieuwe dienstverlening de website van AHN en het linked-in account van de AHN organisatie.

3 likes

Kijk, bedankt voor deze uitgebreide toelichting. het toevoegen van de metadata zoals de vlieglijnen (met de datum hoop ik) is enorm waardevol. Bedankt daarvoor!!

Het bericht van PDOK klopt, maar is niet volledig, en ik begrijp dat dat verwarring oplevert. Hopelijk is er snel duidelijkheid over de nieuwe lokaties. Tot 1 juli 2022 kan er in ieder geval gebruik worden gemaakt van de PDOK services.

1 like

Omdat ik gebruik maak van een SVF-kaart, die is afgeleid van AHN2, haalde ik voorheen altijd in Python via WCS data op van de AHN2 kaart. Sinds 1 juli is dat niet meer mogelijk helaas. Uit uw eerdere reactie begreep ik dat dit wel beschikbaar zou blijven, weliswaar via een andere link:

Naast de opslag en het beschikbaar stellen via PDOK zijn we bezig met het inrichten van een ander platform voor het aanbieden van services en downloads van het AHN. Binnen dat platform zullen alle bestanden van het AHN1, AHN2, AHN3 en AHN4 beschikbaar komen als service én als download.
dec '21

Echter kan ik dit nog nergens vinden. Zou u mij kunnen vertellen of en waar ik de juiste link kan vinden?
Alvast hartelijk dank.

2 likes

Hier dezelfde vraag. We willen graag AHN1 en AHN2 kunnen blijven gebruiken/downloaden. Een werkende downloadlink zou prettig zijn.

2 likes

Tot voor kort stond bij Rijkswaterstaat nog een kopie online, maar die lijkt verdwenen. Ik heb zo 1-2-3 alleen een kopie van de 5 meter DTM van AHN2, mocht dat helpen. Anders zijn de DSM en DTM te reconstrueren uit de de puntenwolk welke nog beschikbaar is op GeoTiles.nl.

2 likes

Zie ook dit bericht van @sbjager over de nieuwe links die nu beschikbaar zijn in de AHN viewer. Ik zal de links op GeoTiles ook updaten.

1 like