GeoTOP: hoogte in voxelmodel CSV-data NAP of maaiveld?

In de download van GeoTOP is de data als voxelmodel aanwezig in de vorm van CSV-bestanden met tekstrecords van X, Y, Z, plus de verschillende data-attributen.
Er is niet beschreven of de Z-waardes in die bestanden in NAP zijn, of ten opzichte van het maaiveld.
Als je naar de data kijkt, zie je alleen maar “vaste” waardes op steeds x meter en 25 centimeter, of x meter en 75 centimeter. Logisch, want de voxels zijn 50 centimeter hoog, en zo zit je steeds er middenin.
Het lijkt ook logisch dat het dan “dus” maaiveld-hoogtes zijn.
Maar dan is het weer niet logisch dat er ook waardes boven de nul meter in staan.
Door dat laatste denk ik: dan moet het dus toch NAP zijn.
Aan wie zou ik kunnen vragen dat te bevestigen?

Op de download pagina van PDOK staat het volgende:

Lees meer over BRO GeoTOP (GTM). Voor vragen over de data of voor het doen van terugmeldingen kun je terecht bij de servicedesk.

Op die GeoTOP pagina lees ik dit:

Bij de download ontvang je naast het model zelf ook een totstandkomingsrapport, een kwaliteitstoetsingsrapport en een beschrijving van de data en bestandsformaten.

Als de beschrijving van data en bestandsformaten niet zegt wat de Z-waardes voorstellen, of zelfs niet aanwezig is in de download, dan zou ik dat melden bij die servicedesk. En niet alleen om te weten te komen wat het is, maar ook om te vragen of ze de datamodel-beschrijving willen aanpassen c.q. toevoegen :wink:

Goed advies; dank.

De beschrijving is aanwezig; duiding over de Z-waardes ontbreekt; ik meld het bij de servicedesk.

1 like

En wat voor antwoord heb je gekregen van de servicedesk?
Dat is voor anderen ook nuttig!

Ik weet het niet meer. Maar ik vond zojuist dit!: Basisregistratie Ondergrond Catalogus GeoTOP

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.