GML converteren met FME

Waar het gaat om IMRO-GML van ruimtelijkeplannen.nl. Ik krijg in FME (2021) het beste resultaat door gebruik te maken van de gewone OCG-GML-reader: OGC GML (Geography Markup Language). En bij ‘Parameters’/‘Ignore Application Schema’ te kiezen voor ‘Yes’.
Ik heb nog geen verdere uitwerking als voorbeeld, maar in ieder geval worden de lagen en attributen zo geordend dat ze verder te gebruiken zijn.

Wat betreft de maatvoering. Met behulp van de transformers ‘Deaggregator’ en ‘Geometryfilter’ kun je alle afzonderlijke punten en vlakken tevoorschijn halen.

1 like

ha Ruud, ben je nog bezig met het FME script?
hou je er ook rekening mee dat wanneer je meerdere bestemmingsplannen uitleest, enkelbestemmingen (deels) over elkaar heen kunnen liggen?
heb je in je FME script dan een manier om de meest recente enkelbestemming met bijbehorende geometrie te behouden? Ook als een recentere geometrie een oudere slechts gedeeltelijk overlapt?

In mijn python-scripts heb ik er nog wat handwerk aan (Union in Arcgispro). Nu ik teveel in één keer wil inlezen, loopt het vast op teveel kolommen. Dus daar moet ik nog een list op verzinnen (handwerk eruit, meer scripten ;)) maar als jouw FME workbench al voorziet in deze functie… :smiley:

Ik heb verder nog niet veel gedaan met de FME-workspace. Er ontbraken nog een paar planobjecttypes, die bleken niet in het plan te zitten waar ik de workspace destijd voor had gemaakt.
De workspace is alleen bedoeld om één plan tegelijk in te lezen. We hebben alle geometrie van de bestemmingsplannen tot 1 januari 2024 al in een database zitten, en kunnen daaruit putten. De workspace is alleen nog maar nodig voor de plannen die nog in procedure zitten en na 1 januari worden gepubliceerd.
Wat betreft de planvolgorde, dat is nog wel een uitdaging. Binnen IMRO is niet voorzien in een mogelijkheid om dit vast te leggen. Het komt voor dat een onderliggend plan een latere publicatiedatum heeft dan het wijzigingsplan dat daarop is gebaseerd. En soms overlappen wijzigingen elkaar ook weer. Wat ik zelf wil proberen is om de hele actuele planvoorraad in een lijst te zetten en daarin de plannen te voorzien van een volgnummer, om zo de juiste volgorde van actualiteit te bepalen.

Dit is niet hoe de Wro werkt. De bestemmingplanprocedure is ingewikkeld. Het bepalen wat vigerend is daarmee ook.
Het gebruik van de keuzehulp in ruimtelijkeplannen (ook als API bruikbaar) is imho de enige vruchtbare weg.

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik stel het hier te simpel voor. Het is echt een complexe puzzel die we moeten gaan oplossen. Op welke keuzehulp doel je precies?

@marco_duiker doelt op de keuzehulp in de viewer van Ruimtelijkeplannen.nl en de service welke daarvoor gebruikt wordt. Echter, deze en verschillende andere services, wordt binnenkort uitgezet omdat deze geen toegevoegde waarde meer biedt met de inwerking treden van de Omgevingswet per 1 januari jl. Voor een (juridisch geldend) totaalbeeld moet gebruik gemaakt worden van de DSO-API’s, zie hiervoor Home - Ontwikkelaarsportaal