.gml verkrijgen

Hallo allemaal,

Is er een handleiding/stappenplan hoe je .gml kaarten kan downloaden? Ik wil graag kleine gebieden (0,5km x 0,5km bijvoorbeeld) downloaden van de PDOK database. Het gaat om de datasets BRK, BRT en Adressen. Hoe kan ik deze data downloaden of eventueel omzetten naar .dxf, zodat ze uiteindelijk in Autocad geopend en bewerkt kunnen worden?

Ik heb in ieder geval de PDOK Plugin in QGIS geinstalleerd, maar het openen/inladen van een laag duurt zoo lang dat het niet meer werkbaar is. Het loopt allemaal vast. Logisch ook denk ik, aangezien ik héél Nederland probeer te openen. Is er geen manier om kleine gebieden te selecteren om te downloaden?

Groeten,

Hoi,

Een manier is om in QGIS een brtachtergrondkaart te openen, zoomen naar je gebied en dan de gewenste wfs er in zetten. De wfs features kun je dan opslaan op de standaard manier:
in lagen paneel met de rechter muisknop op de kaartlaag en dan kiezen voor exporteren. Kies type data naam etc en vooral: Zorg dat je Bereik aanvinkt

2 likes

Beste Jonna,

Heel erg bedankt! Gelukt!
Dit gaat veel makkelijker zo : )

Dag Jonna,

Ik breng regelmatig locaties in beeld voor verbouwingen of herindelingen van (bij)gebouwen of omliggend terrein. Daarom heb ik de volgende informatie nodig:

  • wegen
  • trottoir
  • bebouwing
  • perceelgrenzen
  • openbare objecten (banken en lantaarnpalen etc.)
  • water
  • groen (ook bomen etc.)
  • parkeer
  • etc…

Dus algemene informatie voor de architect. Echter, ik las op de website van PDOK dat BGT al sinds een paar jaar de basis is geworden van vele andere datasets die elkaar overlapten.

Ik vraag me af welke dataset(s) ik hiervoor kan raadplegen die ik in QGIS als vectorbestand kan inladen? Is enkel de BGT voldoende of heb ik nog andere datasets nodig?

Alvast bedankt!