Voor de Historische Vereniging Vleuten, De Meern, Haarzuilens en Leidsche Rijn ben ik bezig een kaart te maken van de veranderingen in Leidsche Rijn. Dit lukt al aardig met de BAG, TOP10NL, nationaal wegenbestand, hisgis, maar ik mis nog data:
De historie van verdwenen panden in BAG gaat terug tot 2009, zijn er nog datasets met gebouwen (inclusief de contouren) die gesloopt zijn voor dat jaar?
De voorloper van de TOP10NL, TOP10vector zou al veel helpen met kassen die gebouwd zijn rond 2000, maar ik weet niet of die nog ergens beschikbaar zijn.
Alterra (Geodesk) stak in het verleden heeel veel tijd in het bewerken van, en werken met, de TOP10Vector.
Wellicht hebben ze daar nog oude versies beschikbaar.
Heb je naar Topotijdreis.nl gekeken ?
Kijk even bij DANS (Data Archiving and Network Services):
ik zie daar zo snel een top10vector van 2003 en 2005, maar kijk ook naar het bestand bodemgebruik (“BBG”) van het CBS (mix van top10 met andere bronnen)
De 2003 versie van top10vector zou perfect zijn, ik zal even contact opnemen of ze hem ook kunnen delen met mensen zonder surf account.
De BBG files zijn ook handig inderdaad, ik heb de nieuwste en 89/93 van de CBS site gedownload, helaas staat de 03 daar niet meer bij.
Het wordt inderdaad zoiets als topotijdreis, maar dan met dezelfde kaart en zonder de tegel laad tijd zodat het vloeiender wordt en je de veranderingen beter kan zien.

3 likes
Nice!
Houd wel in gedachten dat de publicatiejaren van de datasets BBG en Top10Vector achterlopen bij de inwinningsjaren. Rond de eeuwwisseling lag de updatefrequentie van top10/BBG rond de 3 of 4 jaar.
(iets waar topotijdreis ook last van heeft)
Ja dat merkte ik inderdaad ook al, ik kijk nu een beetje naar kaarten of het klopt, en aan wanneer er huizen verschijnen, dan ligt de infrastructuur er waarschijnlijk al (hoewel dat bouwjaar van de BAG ook niet altijd klopt)
Mooi om te zien, @esdeboer. Er zijn heel wat geo-mensen in Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern die ervan zullen smullen om hun eigen woonomgeving zo te zien groeien. Ik in ieder geval! Groeten uit De Meern