Ha @Tjom96, wat betreft de 3D hoogstestatitieken zou je eenvoudig de GeoPackage moeten kunnen bevragen met een SQL query, ware het niet dat de GeoPackage die ter beschikking is geen geldig SQLite bestand is. Omdat de identifier die gebruikt wordt voor de tabelnaam niet geldig is, deze start namelijk met een numeriek teken: 2020_hoogtestatistieken_gebouwen
. Een workaround is om de tabel in de GeoPackage eerst te hernoemen met ogr2ogr
(want ogr2ogr
is niet zo kritisch) om dan je SQL query uit te voeren, zie het volgende Bash script:
curl -L https://download.pdok.nl/kadaster/basisvoorziening-3d/v1_0/2020/hoogtestatistieken/40bz1_2020_hoogtestatistieken_gebouwen.zip -o 40bz1_2020_hoogtestatistieken_gebouwen.zip \
&& unzip -o 40bz1_2020_hoogtestatistieken_gebouwen.zip \
&& ogr2ogr -f GPKG 40bz1_2020_hoogtestatistieken_gebouwen_renamed.gpkg 40bz1_2020_hoogtestatistieken_gebouwen.gpkg 2020_hoogtestatistieken_gebouwen -nln hoogtestatistieken_gebouwen_2020 \
&& ogrinfo 40bz1_2020_hoogtestatistieken_gebouwen_renamed.gpkg -sql "select * from hoogtestatistieken_gebouwen_2020 where Within(MakePoint(190922,443528),geom)"
Voor het uitvoeren van een SQL query met de ogr library in Python zijn genoeg voorbeelden te vinden op gis.stackexchange.
Wat betreft de niet geldige GeoPackage in het 3D basis bestand, ik ga hier intern melding van maken.
Voor andere opties voor het opvragen van hoogte zie dit draadje met bijv. :
- suggestie van @sbjager om hoogte informatie op te vragen met het AHN3 WMS GetFeatureInfo request
- mijn QGIS processing tool geschreven in Python voor het ophalen van hoogte informatie in QGIS
[edit]: Laatste versie van de processing tool staat in het pdokservicesplugin repo, ik ben bezig samen met @raymondnijssen en @rduivenvoorde met een nieuwe versie (met een PDOK processing toolbox).