Ik wil graag verder kunnen inzoomen

Ik heb mijn huis gevonden en wil iets bekijken met de schutting op de dataset met luchtfoto’s van 2016, Maar ik kom alleen tot 20 meter en als ik inzoom naar 10 meter of 5 meter dan is de foto “leeg”. Is er een optie toch meer details te kunnen zien?

De publiek beschikbare PDOK luchtfoto van 2016 heeft maar een resolutie van 25 centimeter per pixel, dus daarmee kan dat niet.

De luchtfoto is wel opgenomen op een hogere resolutie. Via PDOK is dat alleen voor bij beeldmateriaal.nl aangesloten organisaties beschikbaar via een gesloten service (die organisaties mogen die dan weer wel in een externe viewer gebruiken). Volgend jaar wordt de resolutie die publiek beschikbaar is 8 cm per pixel, dus dat is al een stuk beter.

Sommige organisaties zoals gemeentes laten ook zelf een luchtfoto maken en bieden die ook aan via een publieke viewer. Deze kan in een hogere resolutie zijn of zelfs ook onder meerdere hoeken beschikbaar zijn zodat je meer zicht hebt. Dus mijn tip is om op de website van je gemeente te kijken of ze zoiets hebben!

1 like

Is dat ergens gedocumenteerd? Ben wel benieuwd, is erg interessant om te kunnen gebruiken!

Zie het artikel op pagina 10 (pagina 12 in de PDF) in Geo-Info 2020-6:

Beeldmateriaal5 (BM5), uitgevoerd door Het Waterschapshuis, [stelt] vanaf maart 2021 gefaseerd luchtfoto’s met een grondpixelresolutie van 7,5 cm via open data beschikbaar voor iedereen.

Ik heb nog even verder gezocht naar informatie hierover, want in het artikel kan natuurlijk een fout geslopen zijn. In de aanbestedingsdocumenten van Beeldmateriaal 5 staat in bijlage 6.1, Programma van eisen Hoge resolutie (HRL) op de laatste pagina:

5.13.2 Open data
In deze variant worden alle rechten overgedragen op de opdrachtgever die de data vervolgens als
Open data ter beschikking kan stellen volgens de licentievoorwaarden van de Creative Commons
met naamsvermelding (CC BY 4.0).

In de Nota van Inlichtingen staat open data genoemd bij ref. nr’s 32, 37 en 45 (vraag en antwoord):

ref. nr 32: "Het prijzenblad vermeld “meerkosten 7,5/8,3 én open data; betekend dit
dat de 10 cm beelden en/of ortho’s open data zijn?"
Indien de opdrachtgever ervoor kiest om 10 cm luchtfoto’s te laten inwinnen
dan zijn alle producten (ortho en stereo) alleen voor de deelnemers aan BM5
beschikbaar.
Indien er gekozen wordt voor de 7,5/8,3 cm resolutie dan zijn alle producten
(orthos en stereo) beschikbaar voor eenieder als “opendata”.
ref. nr 37: "In geval er door de opdrachtgever gekozen wordt voor de optie 7,5/8,3 cm
betekent dit dat de data als “Opendata” ter beschikking wordt gesteld. Mag
de inwinner deze data ook via een parallel spoor aan andere partijen
uitleveren?"
De data wordt pas “Opendata” op het moment dat deze is geaccepteerd door
de BM5 organisatie en uitgeleverd aan de BM5 deelnemers. Dat betekent dat
deze data voor dit moment niet aan derden mag worden doorgeleverd
zonder nadrukkelijke toestemming van Het Waterschapshuis.
ref. nr 45: "Kunt u aangeven hoe lang het duurt voordat de data open data wordt nadat
de data uitgeleverd is aan de BM5 organisatie?"
De data wordt “Opendata” op het moment dat deze is geaccepteerd door de
BM5 organisatie en uitgeleverd aan de BM5 deelnemers. Een exacte datum of
termijn is op voorhand niet te geven. De uitvoeringsorganisatie zal actief
communiceren wanneer de data wordt vrijgegeven.

Hieruit maak ik op dat dit inderdaad het geval is, maar misschien dat dit nog bevestigd kan worden door Het Kadaster of Het Waterschapshuis.

Er wordt ook nog steeds een “lage resolutie” luchtfoto van 25 centimeter per pixel ingewonnen, dus die zal via PDOK wel zeker beschikbaar komen. Hoe de 7,5-8 cm luchtfoto uitgeleverd gaat worden is volgens het artikel dus nog niet helemaal duidelijk, mogelijk dus niet via PDOK maar via de cloud / FTP of een harde schijf (volgens het artikel worden alleen verstrekkingskosten gerekend).

2 likes

Klinkt heel goed! Bedankt voor het uitzoeken :slight_smile:

Nog even afwachten dus hoe het geleverd gaat worden.

Zie ook: Beeldmateriaal on LinkedIn: Beeldmateriaal 5: Hoge resolutie luchtfoto’s voor iedereen! De… | 25 comments

2 likes