Landelijke dataset gehandicaptenparkeerplaatsen

Ik ben op zoek naar een landsdekkende dataset met gehandicaptenparkeerplaatsen. Op diverse plekken kan ik wel datasets vinden van een aantal individuele gemeenten, maar niets landsdekkend. Ik heb de verkeersborden API van het NDW geprobeerd met verkeersbord E6, maar dan krijg ik bijvoorbeeld in de gemeente Amsterdam 1194 borden, terwijl de dataset van de gemeente zelf aangeeft dat er 4588 gehandicaptenparkeerplaatsen zijn. Heeft iemand een tip?

Ha, ik dacht dat OSM wellicht zou kunnen helpen, maar er lijken niet veel gehandicaptenparkeerplaatsen in kaart te zijn gebracht in OSM. Zie deze voorbeeld query (overpass turbo is een handige webtool/API om snel te checken of er data in OSM zit):

Zie voor meer achtergrond hoe (gehandicapten)parkeerplaatsen getagd worden in OSM:

De RDW registreert en faciliteert parkeerdiensten, dus ik zou eens gaan spitten bij Open data van de RDW. Ik denk dat je daar de meeste kans hebt op iets landelijks, anders moet je bij individuele gemeentes zijn vrees ik…

Bedankt voor de links naar OSM, erg nuttig! Jammer dat er inderdaad weinig gehandicaptenparkeerplaatsen vindbaar zijn.

1 like

RDW is waar ik ook aan dacht ja, maar daar kan ik maar één dataset vinden wat iets met gehandicaptenparkeerplaatsen bevat. Daar staan helaas ook maar iets van 20 locaties in, dus dat gaat 'm ook niet worden :frowning:

Specificaties Parkeergebied bevat wel een kolom DisabledAccess. En volgens de omschrijving betekent die

Indicator die aangeeft aangeeft of een parkeerterrein toegankelijk is voor personen die afhankelijk zijn van een rolstoel. J = Ja, toegankelijkheid met een rolstoel. N = Nee, geen toegankelijkheid met een rolstoel.

Persoonlijk zou ik er dan van uit gaan dat het betreffende gebied dan ook extra brede parkeerplaatsen heeft bijvoorbeeld, maar da’s natuurlijk niet zeker. Maar misschien is het beter dan niets?

't is inderdaad wel vreemd dat deze essentiële info zo slecht vindbaar is…

Ik zou er nooit vanuit gaan dat dit gehandicaptenparkeerplaatsen betreft, voor hetzelfde geld betreft het een parkeerplaats zonder stoepranden of met een oprit de stoep op. Ik vind dat zelfs wat waarschijnlijker.

Databeheerders/dataverstrekkers: Om deze reden is een goede beschrijving bij data dus essentieel, zonder een goede beschrijving is data waardeloos.

1 like

Die dataset klinkt inderdaad als parkeerterreinen i.p.v. losse vakken. Goed punt wat betreft de omschrijving @Michiel1, niets zo funest als aannames!

1 like

Tsja, jullie hebben natuurlijk wel gelijk: Assumptions are the mothers of all fckps…

Het verbaast me wel een beetje dat er zo weinig te vinden is. Je zou verwachten dat dat in het NPR ergens een attribuut of zelfs een object zou zijn, maar nee… Ik vrees dat je dan afhankelijk bent van gemeentes. Misschien aankaarten bij het RDW? Gemeentes geven nu ook hun algemene parkeergegevens door, dus daar zouden gehandicaptenparkeerplaatsen bij moeten horen.

Het verbaast mij ook dat er zo weinig te vinden is ja. Een dataverzoek bij RDW zou dan inderdaad de volgende stap zijn denk ik. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Heeft een dataverzoek bij het RDW nog iets opgeleverd? Ik ben al jaren bezig om datasets te vergaren op gebied van gehandicaptenparkeerplaatsen en garages / park and rides. Mijn ervaring is dat er geen landelijke dataset bestaat en dat er ook maar 7 gemeenten zijn die een dataset aanbieden.

Op basis van de eerste bevindingen heeft onze klant besloten niet verder te zoeken, dus ik heb geen dataverzoek meer ingediend bij het RDW.

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.