Leefbaarometer - API

Voor de Leefbaarometer worden openbaar datasets beschikbaar gesteld, de laatste ter voorbeeld op de volgende locatie: Leefbaarometer meting 2020 | Data overheid.

Om de Leefbaarometer gegevens te kunnen gebruiken werk ik bij voorkeur met API-structuren; is iemand bekend met een openbaar aangeboden API of vergelijkbare koppeling. Wellicht via Web Feature Service (WFS), zie: Leefbaarometer open data.

Hallo Daan,

Ik heb je post nu al een paar keer gelezen, maar wat je zoekt is me nog steeds niet duidelijk (je lijkt je eigen vraag te beantwoorden, of ik lees het helemaal verkeerd - dat kan natuurlijk ook).

Ben je op zoek naar iets anders dan een WFS? Zo ja, dan heb ik daar geen weet van (misschien iemand anders?). Zo nee: loop je ergens tegenaan?

Groet,
Stefan

Hi Stefan,

Bedankt voor je reactie. De WFS optie was een potentiƫle ingang waarin ik de Leefbaarometer gegevens verwacht te vinden, maar ik heb deze nog niet gevonden. Weet jij van een ingang binnen WFS waarmee de Leefbaarometer gegevens kunnen worden opgehaald (bij voorkeur in JSON) voor een buurt/wijk/gemeente?

Tot nog toe lijkt de dataset de enige optie, maar misschien weet iemand hier een ingang die ik over het hoofd heb gezien.
In ieder geval super bedankt voor het meedenken!

Mvg, Daan

De WFS is hier te vinden:

https://geo.leefbaarometer.nl/lbm3/ows?service=WFS&version=1.0.0&request=GetCapabilities
(Als je WFS vervangt door WMS krijg je de WMS Capabilities, overigens)

maar wat de verschillende features precies betekenen zie ik zo gauw nog niet, en mijn Capabilities parser loopt stuk op 1 van de describeFeatureType resultaten.

Hier vind ik wel wat documentatie over wat de velden precies betekenen, en het lijkt er op dat de featuretype-namen een indicatie bevatten over gemeente, buurt en wijk plus jaartal en/of periode.

de WFS ondersteund wel veel output-formaten: json, kml, gml, (zipped) shape, dus daar moet je wel wat mee kunnen denk ik.

Als ik het kaartje dat ze zelf publiceren, moet je er overogens wel op voorbereid zijn dat niet alle wijken en buurten gegevens terug geven. Gemeentes zijn wel allemaal beschikbaar, maar zodra je alleen wijken of alleen buurten bekijkt verschijnen er nogal wat witte vlekken, dus daar zul je dan moeten terugvallen op de omvattende gemeente.

1 like

Geweldig, Stefan! Op basis van jouw voorbeeld en overige documentatie met betrekking tot GetFeature opties heb ik de benodigde informatie kunnen ophalen. Fijne dag!

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.