Nieuwe databron: Verkeersborden overzicht en locatie

Zeer bedankt. Nog even een vraag aangaande de aangeboden API. Zijn deze in de regel kant en klaar of moet je die zelf nog programmeren ? En waar laat je hem los ? Is dat in het python veld ? Ben wel leek in API, doch leergierig.

De API is gemaakt door NDW, is zeg maar de lokatie waar je je data op kunt halen. Een service dus. In dit geval wijkt de API nogal af van wat ik persoonlijk gewend ben. Normaal gesproken kun je meerdere parameters gebruiken, bijvoorbeeld gemeentecode, boundingbox of verkeersbordtype zouden hier wel handig zijn geweest. Maar in geval van de verkeersborden kun je alleen een datum/tijd meegeven en krijg je de 100 eerstvolgende verkeersborden vanaf dat moment.

Je wordt daardoor gedwongen om een script te schrijven, dat steeds de volgende 100 borden ophaalt totdat alle borden binnen zijn. Dat hebben een aantal mensen hier gedaan, en @Antoon_Uijtdehaag heeft zijn script gedeeld zodat ook anderen het kunnen gebruiken.

Zouden symbolen verkeersborden gebruikt mogen als voor symbolen voor een eigen kaart of zit je hier met copyrights?

Dank voor de uitleg.

Gr Jan Pieter

Er worden geen symbolen geleverd maar echte foto’s van de borden zelf. Geen mooie, maar schuin vanuit een auto.

Dat zag ik. Maar op Wikipedia staan de rvv borden afgebeeld die op te slaan zijn als afbeelding. Mijn vraag of dat mag.

Dat hangt van de Licentie af die aan het betreffende plaatje hangt

bijvoorbeeld: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Nederlands_verkeersbord_A1.svg
heeft een licentie in het “Public domain” (dus vrij van copyrights)

Het is misschien goed om dit met betrekking tot het ‘hergebruik’ van images van commons te lezen

Dank Wouter Visscher

Ik ga me erover inlezen.

Hallo,

Ik heb getracht met je API de verkeersborden te downloaden, maar kreeg na 6 uur een foutmelding.
Heb jij inzicht in de betekenis hiervan?

Groet Jan Pieter

Het bestand traffic_signs.csv mocht niet worden aangemaakt. Onvoldoende rechten.

Zoals ik begrijp betekent open data dus niet altijd onbeperkte rechten?

In elk geval bedankt voor de toelichting.

Groet,

Jan Pieter

ziet er goed uit

Nope, het betekent dat het Python script niet mocht schrijven op de plek die ingesteld is.

Ik zou verwachten dat er voor traffic_signs.csv (uit de foutmelding) nog een pad zou moeten staan. En dat pad zou dan een beschrijfbare locatie (folder) moeten betreffen.

@marco_duiker, betreft het restricties in mijn eigen windows omgeving dan, zoals ik interpreteer uit je antwoord?

groet

Jan Pieter

Inderdaad. Als een heel pad opgeeft voor de plek waar het resultaat opgeslagen moet worden, dan zal het wel lukken.

Dank je wel zover

Groet,

Jan Pieter

Hoi Anton,

Vanaf 1 december rijden wij op aanvraag ook rond in Nederland en België. In Duitsland rijden we al met 15 auto’s. Wij rijden snel op afroep en zijn inzetbaar met de auto/motor/quad of fiets. We genereren elke 2 meter een 360 graden foto en daarnaast een puntenwolk. Op de fiets doen we ook binnensteden en bijvoorbeeld natuurgebieden. Daarnaast meten we ook in combinatie met een Total Station tunnels en wegen.
Voor wie interesse heeft: beeXact.com of buroXact.com

Groet, Bjorn

Inmiddels worden de verkeersbordengegevens ook getoond op kaart: Verkeersbordenkaart. Zoals de ontwikkelaar aangeeft, worden niet de goede snelheden en plaatsingsrichtingen getoond, omdat die informatie niet in de openbare gegevens zit.
De gegevens worden opgehaald uit een MySQL database; helaas worden de gegevens (nog?) niet ontsloten via WFS.

1 like

Mooi dit python script maar ik heb het idee dat het niet meer goed werkt het lijkt wel of het steeds rondjes loopt ?
Als ik de gemeente code invoer krijg ik nog 3mil. verkeersborden en ik hoef er echt maar een plaats te hebben.

Voor de volledigheid: deze beperkte open-data verkeersbordenkaart wordt inmiddels ook ontsloten via ArcGIS Online: Map Viewer

2 likes