Nieuwe versie AHN beschikbaar via PDOK

Beste,

Voor het uitlezen van AHN data, ben ik opzoek naar een soortgelijke URL voor AHN4. Momenteel gebruik ik het volgende (AHN3, voor 0,5m DSM): url =‘https://service.pdok.nl/rws/ahn3/wcs/v1_0?request=getcapabilities&service=wcs
Maar is er een vernieuwde link hiervoor? En zo ja, wat is deze?

Ik hoor het graag!

Groet,Sanne

Hoi Sanne,

De nieuwe AHN dataset is gevuld met de AHN4 data De WCS URL daarvan is: https://service.pdok.nl/rws/ahn/wcs/v1_0?SERVICE=WCS&request=GetCapabilities

De oude AHN3 data die je gebruikt zal uit gaan per 27-11-2023.

Beste Mart,

Bedankt voor je bericht. Wat zijn de volgende specificaties om data uit te kunnen lezen? Ik kom zelf even niet uit op wat de identifier is.
output = wcs.getCoverage(identifier=‘ahn3_05m_DSM’,
format=‘GEOTIFF_FLOAT32’,
crs=‘EPSG:4326’,
response_crs=‘EPSG:4326’,
Bedankt!

Groet, Sanne

Hoi Sanne,

Als ik je vraag goed begrijp moet je hiervoor dsm_05m hebben.

Groet, Mart

Dit is niet meegenomen in de huidige opdracht maar ik zal je vraag doorzetten.

1 like

Hi Mart,

Bedankt voor je reactie. Als ik het volgende wil implementeren, krijg ik wel de volgende error (in Python). Ik ben bang dat dit met de versie heeft te maken. Kan dit kloppen?
output = wcs.getCoverage(identifier=‘dsm_05m’,

File C:\Program Files\Python311\Lib\site-packages\owslib\coverage\wcs201.py:156 in getCoverage
if log.isEnabledFor(logging.DEBUG):

AttributeError: module ‘logging’ has no attribute ‘isEnabledFor’

@Anton Het is de bedoeling dat de laatste complete versie van het AHN (dat is nu het AHN4) via PDOK beschikbaar komt zoals in de post van PDOK van 25 mei genoemd. Daarnaast komt er dus nog een Inspire geharmoniseerde variant.
Alle andere versies en de zaken van het AHN4 die niet via PDOK beschikbaar zijn zullen via een andere weg beschikbaar worden gesteld. Nu is dat ns_hw.fundaments.nl maar dat kan in de toekomst mogelijk een andere aanbieder zijn (als we bijv. de contracten moeten vernieuwen).

Het 5 m raster bestaat overigens nog wel maar niet meer als (PDOK) service. Hopelijk biedt de 1m Inspire geharmoniseerde variant daar wat verlichting zodra deze gereed is.

Thanks! Maakt het weer duidelijker :slight_smile:

Hoi,

Vraagje.

Ik ben bezig met het updaten van AHN3 Naar AHN4, echter zie ik in de documentatie op :
https://service.pdok.nl/rws/ahn/wcs/v1_0?SERVICE=WCS&request=GetCapabilities&version=2.0.1
Alleen format image/tiff.

Hiervoor gebruikte ik GEOTIFF_FLOAT32.

Is dit ook gewijzigd?
Ik krijg namelijk als error dat het een onbekende value voor het format paramater is.

Correct, dit is ook gewijzigd zie ook Een bbox om een specifiek (x,y)-punt/coordinaat voor het uitlezen van informatie uit AHN - #6 door antonbakker . De waarde GEOTIFF ipv GEOTIFF_FLOAT32 werkt overigens ook voor een WCS 2.0.1 request - maar eigenlijk is dat format waarde voor een WCS 1.0.0 request.

Correcter zou zijn om bij WCS 2.0.1 de format parameter image/tiff te gebruiken.

Top! Dankje dan weet ik genoeg.

1 like

Kan het kloppen dat de WCS offline is?

Ik kan deze link niet laden in QGIS
https://service.pdok.nl/rws/ahn/wcs/v1_0?SERVICE=WCS&request=GetCapabilities

De WCS is niet offline, we zien ook geen rare dingen in de monitoring

Vreemd…

  • Door de service te laden via de PDOK pluging krijg ik onderstaande foutmelding.
  • Ook door de laag toe te voegen via kaartlagen → laag toevoegen → WCS en dan de url komt een foutmelding in QGIS voor en laad de laag niet
  • Als ik de laag toevoeg via het browser paneel dan doet de WCS het wel.

Dit was bij de oude services (AHN3) niet. Het lijkt erop dat er in de de BBOX query iets mis gaat. Is er iets veranderd in deze query t.o.v. de oude services?

Foutmelding vanuit PDOK plugin:
2023-06-14T09:21:02 WARNING samengestelde foutmelding 'Verzoek bevat een niet geldige parameterwaarde.
De WCS vendor meldde ook: msWCSGetCoverage(): WCS server error. Unrecognized value for the FORMAT parameter.
'.
2023-06-14T09:21:02 WARNING Geen data ontvangen
2023-06-14T09:21:02 WARNING Geen inzicht in het volledige bereik van de bedekking:
2023-06-14T09:21:02 WARNING samengestelde foutmelding 'Verzoek bevat een niet geldige parameterwaarde.
De WCS vendor meldde ook: msWCSGetCoverage(): WCS server error. Unrecognized value for the FORMAT parameter.
'.
2023-06-14T09:21:02 WARNING Geen data ontvangen

Foutmelding vanuit lagen toevoegen:
2023-06-14T09:21:56 WARNING samengestelde foutmelding 'Geen ander foutcode gespecificeerd door deze service en server is van toepassing op deze fout.
De WCS vendor meldde ook: msWCSGetCoverage(): WCS server error. Requested BBOX (3.313580475,47.975222307,3.313635319,47.975249794) is outside requested coverage BBOX (10000,306250,280000,618750)
'.
2023-06-14T09:21:56 WARNING Geen data ontvangen
2023-06-14T09:21:56 WARNING Geen inzicht in het volledige bereik van de bedekking:
2023-06-14T09:21:56 WARNING samengestelde foutmelding 'Geen ander foutcode gespecificeerd door deze service en server is van toepassing op deze fout.
De WCS vendor meldde ook: msWCSGetCoverage(): WCS server error. Requested BBOX (3.313580475,47.975222307,3.313635319,47.975249794) is outside requested coverage BBOX (10000,306250,280000,618750)
'.
2023-06-14T09:21:56 WARNING Geen data ontvangen

Dit lijkt een issue te zijn met de ingestelde laag CRS, worden nieuwe lagen standaard op WGS84 ingesteld?

Nee standaard geladen als EPSG 28992

Dank Anton.

Dat was wel het probleem. Ik zie nu dat als ik het vinkje bij bereik (welke i.d.d. wordt gegeven in WGS84) uitzet de kaartlaag wel geladen wordt. Deze optie is er vanuit de PDOK services plugin niet. En deze werkt dus nog niet voor de AHN4.

Daarbij is het vreemd dat de BBOX input in QGIS alleen in WGS84 kan worden gegeven. Je kan dit alleen handmatig in RD erin tikken.

Hebben hier meer mensen last van of mis ik iets?

Hoi @EricBaptist, er zit een bug in de PDOK Services plugin, waardoor er een outputformat wordt opgevraagd wat niet door de nieuwe service wordt ondersteund (GEOTIFF_FLOAT32 vs GEOTIFF). Ik ga een PR aanmaken voor een fix.

2 likes

4 berichten zijn gesplitst naar een nieuw topic: AHN WCS bevragen in EPSG:4326