Nieuwe WKPB WFS heeft 3 featuretypes met dezelfde title, kan dat aangepast

WFS Publiekrechtelijke beperkingen - vlakken
heeft 3 featuretypes (point, line, polygon) met helaas 3x dezelfde title.
Dit tonen we in een lijstje maar je ziet dan niet wat je kiest.
Kan dat aangepast?

@rli ik ga het bespreken, je hoort van ons!

Heel graag. Deze service is momenteel redelijk “hot” bij onze klanten.

@rli Om een volledig beeld van een publiekrechtelijke beperking te krijgen moeten alle 3 de featuretypes samengevoegd worden. Een featuretypes bevat geen alternatieve/dubbele geometrieën van de andere featuretypes.

Publiekrechtelijke Beperkingen kunnen op basis van meerdere (sub)typen werkingsgebied geregistreerd worden. Wanneer een beperking op basis van bijvoorbeeld de BGT geregistreerd wordt kan dit op een combinatie van geometrietypen (featuretypes) zijn. Zo kan de leuning bij een brug en het brugdeel opgenomen worden als werkinggebied van de beperking. De leuning zal vervolgens zichtbaar zijn in als featuretype line en het brugdeel als featuretype polygon. Alleen samen geven het volledige beeld van de geometrie van deze publiekrechtelijke beperking.

Een voorbeeld hiervan is de Minbrug in Utrecht: perceel Abstede D 5359
PB-ID = 34410, de Minbrug, grondslag = GWA
Hierbij is de PB verdeeld over (multi)polygonen en (multi)linestrings uit de BGT.

Dat is niet wat ik bedoel. Ik stelde niet de vraag waarom er 3 featuretypes zijn. Het gaat me erom dat in de titles van deze featuretypes geen verschil is terwijl de “name” wel verschilt. Ook in de “title” zou onderscheid gemaakt moeten worden. Gebruik dus Vlak, Lijn, Punt in de title.

Het is overigens zeer onhandig dat er 3 featuretypes zijn. Het is veel handiger om alle soorten geometrie in 1 featuretype te zetten. De enige reden waarom dat niet is gedaan waarschijnlijk is dat sommige viewers niet om kunnen gaan met meerdere soorten geometrie. Het is dan beter te kiezen om van punten kleine ronde vlakcirkels te maken en van lijnen dunnen vlakjes. Oftewel maak een buffer met kleine offset voor punten/lijnen.

@ETimmer Kunnen op korte termijn de 3 featuretypes een eigen title krijgen?

Ik vind het geen goed idee om data aan te passen aan de wijze van presentatie. Van punten en lijnen vlakken maken ontneemt de gebruiker de mogelijkheid om punt of lijnsymbolen te gebruiken.

Inderdaad is het onhandig dat veel GIS-programmatuur niet om kan gaan met punten, lijnen en vlakken in 1 laag. Klagen bij de leverancier van die programmatuur is belangrijk! Het zou PDOK sieren indien er naast de 3 aparte lagen ook een gecombineerde laag wordt aangeboden waarin punten, lijnen en vlakken samen zitten. oa. OpenLayers, OpenJump en Postgis kunnen hier goed mee opgaan.

Het is wellicht een idee om in je applicatie naast de title van een laag ook een icoontje te tonen waaraan de gebruiker kan zien of het punten, lijnen of vlakken betreft. Het onderscheid tussen de verschillende lagen is dan gelijk voldoende duidelijk.

Goed voorstel om ook 1 WFS featuretype toe te voegen met alle geometrie samengevoegd zodat intelligentere applicaties hier gebruik van kunnen maken. Dus naast de 3 andere featuretypes.

De title van een WFS feature moet echt onderscheidend zijn omdat deze wordt gebruikt in lijstjes. Anders moeten applicaties worden aangepast en dat zou je niet moeten willen afdwingen net zoals je niet zou moeten afdwingen dat er maar precies 1 laag met alle geometriesoorten is omdat je anders bepaalde applicaties uitsluit.

Het zou m.i. inderdaad goed zijn de titles onderscheidend te maken. Zowel uit het capabilities document als in de descibeFeatureType response is niet op een generieke manier duidelijk gemaakt om welk geometrie type het gaat. De WFS standaard heeft hier eigenlijk ook net teveel vrijheidsgraden.

Je zou natuurlijk van elk featureType 1 object op kunnen halen, en dan kijken welk geometrietype het is. Niet zo’n fijne oplossing, maar wel lekker generiek.

En dat zouden alle afnemende applicaties moeten implementeren? Dat is toch niet realistisch. Probleem moet bij de bron aangepakt worden.

Ik wacht nog met smart op een aanpassing van de titles.

@antonbakker Kun jij hier iets over zeggen wanneer dit aangepast kan worden?

@rli ik heb dit nog een keer onder de aandacht gebracht. Ik verwacht dat ik volgende week meer weet!

@rli we gaan het aanpassen, er zijn wat lopende werkzaamheden die eerst afgerond moeten worden maar zodra we zover zijn koppel ik terug. De titles worden dan als volgt:

  1. Publiekrechtelijke beperkingen – lijnen
  2. Publiek rechtelijke beperkingen – vlakken
  3. Publiek rechtelijke beperkingen - punten

@rli de titles in de WFS zijn aangepast

Dank je! Het ziet er wel vreemd uit dat voor punten een korter streepje in de title is gebruikt dan voor de 2 anderen.

Dat is niet juist inderdaad, we hebben het aangepast zodat het consistent is.

Opgelost, dank je wel.

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.