NL extract postgisdump niet langer gratis?!

Ik moet wel even reageren, want ben degene die achter geotoko.nl (en geocatalogus.nl. Ik heb deze stap, na langdurig overleg, met o.a. Frank Steggink en afnemers, genomen. Wel op andere fora, bijv NLExtract aangekondigd. Vond het niet helemaal gepast, meteen op GeoForum, maar deze discussie was te verwachten en begrijpelijk als iets bijna 10 jaar gratis was.

Vandaar al in eerder stadium een FAQ samengesteld waarin o.a. de motivatie voor deze stap wordt uitgelegd. Ook in prijzen geef ik aan dat er flinke kortingen via Kortingscodes mogelijk zijn voor individuele/research toepassingen. Daar wordt al massaal op aangevraagd…

Dank @Anton en @gisnederland voor wijze antwoorden, waar ik in mee ga. De bredere discussie, “hoe te leven van Open Source?” speelt niet alleen voor mij, maar bemerk laatste paar jaar bij collega’s, ZZP en SME. Het traditionele verdien-model, wat @Anton aangeeft “…het inrichten van de structuur bij organisaties, de software eromheen en support bij het gebruik ervan…”, is wat aan het opdrogen, denk m.n. omdat zowel gebruikers als de software zelf volwassen zijn (denk GeoServer, QGIS). Dat is prima! Ook wordt deze markt m.i. steeds meer gedomineerd voor grote softwarehuizen/consultancies die “mantelcontracten” met (semi-)overheidspartijen aangaan. Ook logisch, ik benoem alleen en m.i. Weinig (geld) vloeit hierbij terug naar de software projecten. Bijv GDAL en PostGIS zitten vaak in zwaar weer, qua funding/developers. Is aparte discussie. De projecten zelf zullen ook met oplossingen moeten komen. Al met al wel een succes voor Open Source Geo! Mooi onderwerp komende FOSS4G-NL (Panel?).

Meegaand met de algehele tendens van “Cloud-Services”, bieden de kleinere OpenSource Geo-bedrijven daarom steeds vaker betaalde web-diensten/hosting gemaakt met Open Source: GeoCat (GeoCat Live), WebMapper (VectorTiles), Landgoed (Hosting), SpotInfo (OmgevingsServer). Ik denk dat geotoko.nl ook in die trend past. Met deze verdien-modellen (“multipliers”) is er ook meer tijd om aan Open Source projecten te besteden. Bijna 8 jaar geleden deze trend voorspeld (SAAS, DAAS). Puissant rijk zal niemand worden, wel professionelere dienstverlening, hopelijk blije afnemers, en tja dat kost een beetje…

3 likes