NL extract postgisdump niet langer gratis?!

Ik wilde vandaag wat gaan experimenteren met postgis dump van de BAG en BGT omdat het een tijdje geleden was dat ik dit gedaan had. Bij mijn bezoek aan NL extract werd ik enigszins teleurgesteld omdat sinds 12 februari 2020 het kennelijk niet meer mogelijk is om gratis de postgis dump te downloaden. Ik heb het maar heb eieren voor m’n geld gekozen want €129 voor een download vind ik nogal aan de prijs om een experimentje te doen…op geoforum heb ik hier zo snel niks over terug weten te vinden.
Ben ik de enige die hierover verbaasd is?

Hoi Marielle,

“Eieren voor je geld gekozen”, maar geen data voor je 129 euro gekozen bedoel je :wink:
Allereerst: ik zie nog wel van de BAG (niet omschreven) en van de BGT (Otterloo) voorbeeldsets als “free lunch”.

Mijn verbazing zit 'm meer in het feit dat het zo lang gratis is geweest.
Zie ook die FAQ van de “databakkers” zelf op Support

Ben wel benieuwd of dit business model werkt:

  • ervaart de klant genoeg “added value” (jij zo te lezen niet…)
  • is de “closed” concurrentie weliswaar meer restrictief (ArcGis Living Atlas content die alléén in ArcGis gebruikt mag worden) maar “preisgünstiger”
  • gaan jij en ik terugvallen op de basisdata en die zelf met de nlextract software (www.nlextract.nl) hapklaar maken?
  • gaan andere partijen dit voor jou en mij doen en “prijsduiken”?

Nb. ik zie nog wel wat problemen aan de kassa: iDeal en creditcard zijn voor grote organisaties geen dagelijkse betaalmiddelen. Dus veel administratief gedoe.

1 like

Gratis bestaat nergens. Ook voor PDOK en NGR betaal je indirect via de belastingen. Het is al fantastisch dat de overheid alles kosteloos aanbiedt. Er is voor gekozen om de data aan te bieden in de huidige vorm en niet voor talloze eindoplossingen die de eindgebruiker wil hebben (DWG/DXF, Microstation, Esri Shape, NLCS, enz). Dat laatste stukje pakken commerciële bedrijven op die daar veel tijd en moeite insteken, en graag vergoed zien.

Als de overheid dat laatste stukje oppakt dan gaan de belastingen omhoog en als commerciële bedrijven de data moeten verzamelen en inwinnen dan gaat de prijs van hun software omhoog. De huidige situatie is lang zo slecht nog niet. Want als je zelf handig genoeg bent dan kun je de PDOK en NGR data ook zelf converteren en inrichten voor jouw doel. Dan kost het je niets extra, behalve tijd en energie.

Gelukkig zijn er genoeg gebruikers die wel de toegevoegde waarde zien en graag gebruik maken van initiatieven als NLExtract of commerciële software. Slechts een enkeling denkt dat je geen geld mag verdienen aan Open Source of kosteloze data. Die enkele gebruiker maakt zijn eigen werk toch ook niet gratis zodra hij/zij PDOK data verwerkt in zijn tekeningen en ontwerpen?

Mijn verbazing zat hem mede in het feit dat ik er niks van terug kon vinden op GeoForum. Maakte niemand gebruik van de optie om de postgisdump te downloaden? Lijkt me sterk. Of denken de gebruikers ‘och 129 euro, waarom niet?’, ook dat lijkt me sterk.
Waarschijnlijker lijkt me dat de meesten terug gaan vallen op de basisdata en die zelf bruikbaar gaan maken.Mijn idee bij open source is dat je op een of andere manier iets terug probeert te doen voor de community. Het zij in het beschikbaar stellen van zaken die je zelf ontwikkeld hebt, het zij in geld. Wanneer een grote groep er voor kiest terug te vallen op de baisdata, is het misschien een idee de bruikbare data terug te geven aan de community?

@ gisnederland: Inderdaad heb ik gekozen voor de kleine proefversies ipv de complete data set.

@ Anton: Mag er aan Open Source geen geld verdiend worden? Ik zou zeggen waarom niet maar ik vind het bedrag wel aan de hoge kant…Maar misschien ben ik daar alleen in.

Ik heb nog niet ontzettend veel ervaring maar wil eventueel best samen met iemand kijken hoe deze optie weer beschikbaar gesteld kan worden voor de mensen belangstelling hebben. Ik zoiets nog nooit gedaan maar wil er best tijd in stoppen. Wie doet er mee?

Goed idee als je daar tijd in wilt stoppen, en wellicht helpt het anderen om die data dan beter te kunnen gebruiken :+1:

Het is uiteraard niet alleen tijd wat zoiets kost, ook computertijd, eventuele software, het hosten van de data en het dataverkeer dat erbij komt. Veel idealistische ideeën lopen daar uiteindelijk op stuk.

Open Source is meestal gelicentieerd zodat het werk en afgeleiden ervan niet doorverkocht mogen worden en dat je aangepaste versies onder dezelfde voorwaarden ter beschikking stelt. Dit geldt bij PDOK ook (Open Data ipv Open Source). Het geaccepteerde verdienmodel bij Open Source is b.v. het inrichten van de structuur bij organisaties, de software eromheen en support bij het gebruik ervan. Het converteren naar een voor de klant bruikbaarder formaat is een voorbeeld van een betaalde dienst, maar het verkopen van papieren kaarten mag bijvoorbeeld alleen voor de kostprijs van o.a. het drukken/verzenden.

Goed idee dus wat je wilt, en de open data leent zich er prima voor maar het kan best zijn dat je over een jaar ook je eigen onkosten eruit wilt halen zoals hosting en dergelijke :slight_smile: En het kan je teleurstellen hoe weinig mensen moeite willen nemen om te helpen maar je wel onder druk zetten omdat je de meest recente data nog niet hebt verwerkt voor ze, die ze vervolgens gratis moeten hebben.

Ik moet wel even reageren, want ben degene die achter geotoko.nl (en geocatalogus.nl. Ik heb deze stap, na langdurig overleg, met o.a. Frank Steggink en afnemers, genomen. Wel op andere fora, bijv NLExtract aangekondigd. Vond het niet helemaal gepast, meteen op GeoForum, maar deze discussie was te verwachten en begrijpelijk als iets bijna 10 jaar gratis was.

Vandaar al in eerder stadium een FAQ samengesteld waarin o.a. de motivatie voor deze stap wordt uitgelegd. Ook in prijzen geef ik aan dat er flinke kortingen via Kortingscodes mogelijk zijn voor individuele/research toepassingen. Daar wordt al massaal op aangevraagd…

Dank @Anton en @gisnederland voor wijze antwoorden, waar ik in mee ga. De bredere discussie, “hoe te leven van Open Source?” speelt niet alleen voor mij, maar bemerk laatste paar jaar bij collega’s, ZZP en SME. Het traditionele verdien-model, wat @Anton aangeeft “…het inrichten van de structuur bij organisaties, de software eromheen en support bij het gebruik ervan…”, is wat aan het opdrogen, denk m.n. omdat zowel gebruikers als de software zelf volwassen zijn (denk GeoServer, QGIS). Dat is prima! Ook wordt deze markt m.i. steeds meer gedomineerd voor grote softwarehuizen/consultancies die “mantelcontracten” met (semi-)overheidspartijen aangaan. Ook logisch, ik benoem alleen en m.i. Weinig (geld) vloeit hierbij terug naar de software projecten. Bijv GDAL en PostGIS zitten vaak in zwaar weer, qua funding/developers. Is aparte discussie. De projecten zelf zullen ook met oplossingen moeten komen. Al met al wel een succes voor Open Source Geo! Mooi onderwerp komende FOSS4G-NL (Panel?).

Meegaand met de algehele tendens van “Cloud-Services”, bieden de kleinere OpenSource Geo-bedrijven daarom steeds vaker betaalde web-diensten/hosting gemaakt met Open Source: GeoCat (GeoCat Live), WebMapper (VectorTiles), Landgoed (Hosting), SpotInfo (OmgevingsServer). Ik denk dat geotoko.nl ook in die trend past. Met deze verdien-modellen (“multipliers”) is er ook meer tijd om aan Open Source projecten te besteden. Bijna 8 jaar geleden deze trend voorspeld (SAAS, DAAS). Puissant rijk zal niemand worden, wel professionelere dienstverlening, hopelijk blije afnemers, en tja dat kost een beetje…

3 likes

Veel dank aan NLextract voor het jarenlang aanbieden van de PostGIS backups!

1 like

@gisnederland Inmiddels is het mogelijk op factuur aan te kopen.

Hoi Marielle,

Voor de BAG is er nu een oplossing :), zie: https://geoparaat.baasgeo.com

groet,

Martin

Dankjewel Martin!

Dank @Just_OSGeo, voor de tijd dat je dit vrijwillig hebt gedaan.

Dank ook @mbeek, al zijn de huidige ‘verplichte’ privacy voorwaarden:

Uw gegevens worden voor een onbepaalde tijd opgeslagen op deze website. Het gaat om de naam en email na het achterlaten van je gegevens. Uw gegevens kunnen worden gebruikt voor acquisitiedoeleinden door Baas geo-informatie en/of Object Vision.

niet in lijn met de AVG, zie ook deze AVG informatie van de AP: grondslag toestemming, privacy verklaring en bewaartermijn. Zoals een bewaartermijn van onbepaalde tijd en mensen niet informeren dat zij het recht hebben dat zij de toestemming weer in kunnen trekken.

De directe zip link naar de gpkg is trouwens:
https://geoparaat.baasgeo.com/wp-content/uploads/bag_snapshot_20200101.zip

Het lijkt me mooi om ergens de Postgis dump & CSV bestanden weer ergens online als Open Data beschikbaar te kunnen stellen. Ofwel: gratis & zonder (email) registratie. Misschien als community effort? Weet iemand een goede hosting hiervoor? GitHub zou kunnen zo te zien, maar voelt niet als het beste platform.