NNN WMS: Verschillen tussen PS.ProtectedSite en PS.ProtectedSitesSpecialAreaOfConservation?

Zat gisteren wat te spelen met de nieuwe PDOK Viewer. Daar zag ik dat de NNN-WMS twee layers publiceert: PS.ProtectedSite en PS.ProtectedSitesSpecialAreaOfConservation. Maar zo op het oog zie ik daar geen verschillen tussen. Qua gebieden lijken ze exact hetzelfde te zijn (op het oog in ieder geval), qua object-informatie krijg je (voor de paar tests die ik heb gedaan) exact dezelfde informatie terug, en de default-style is ook hetzelfde. Alleen heeft de PS.ProtectedSitesSpecialAreaOfConservation een extra style. Maar zelfs de abstracts en de keywordlists zijn exact hetzelfde in de Capabilties.

Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen die twee layers? Of moet ik die vraag bij Bij12 neerleggen? Of is het een Inspire-dingetje, dat die lagen gepubliceerd moeten worden, maar dat dat in NL exact hetzelfde is? In het laatste geval zou het handig zijn als dat ergens in de informatie opgenomen zou worden - nu ga ik aan mezelf twijfelen - misschien zijn er wel verschillen die belangrijk zijn, maar die ik niet direct zie.

Overigens wel fijn dat er een transparantie in zit, nu hoef ik dat zelf niet meer in te stellen - dat scheelt wel weer :slight_smile:

Dit is inderdaad een Inspire dingetje

PS.ProtectedSitesSpecialAreaOfConservation is een sublaag van PS.ProtectedSite

PS.ProtectedSite heeft ook nog andere sublagen, maar alle data van deze WMS valt onder PS.ProtectedSitesSpecialAreaOfConservation dus dat is de enige sublaag die gedefineerd is voor deze service

De dataset Aardkundige Waarden bijvoorbeeld is ook van Bij12 maar heeft de laag PS.ProtectedSite en de sublaag PS.ProtectedSitesNatureConservation

In de technical guidelines van inspire voor dit thema is de volgende tabel beschikbaar in sectie 11.1.1

Er zijn dus heleboel sublagen voor de laag PS.ProtectedSite en om verschillende redenen is er bij de provincie datasets van het thema PS besloten om de lagen waar zij data voor hebben op te splitsen in verschillende services

de volledige TG is hier beschikbaar als je geintresseerd bent
Sectie 11 - Portrayal, gaat over de verplichtingen en richtlijnen voor de WMS services

en inderdaad de lagen zijn dus hetzelfde

Aha. Helder!
En ja, als je dat Inspire documentje ziet, dan word het een stuk duidelijker.
Wat dan wel handig zou zijn, is die link naar die TG in de beschrijving zetten die getoond word op Geo services - PDOK , en de verantwoording waarom die lagen zo zijn opgenomen. Het is nogal verrassend bijvoorbeeld dat zowel de Aardkundige Waarden als het NNN exact dezelfde layers publiceren, terwijl dat toch wel andere dingen zijn. Maar de Layer-Abstract is ook nogal summier, en verklaart ook niks. Bij Aardkundige Waarden zou ik bijvoorbeeld PS.ProtectedSitesGeological verwachten, niet PS.ProtectedSitesNatureConservation…

Documentatie is dus nog wel een dingetje, maar wel goed dat we provincie-data niet meer van 12 verschillende services hoeven te halen (voor dit domein dan…)

1 like

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.