Objecten zijn niet meer zichbaar

Beste,

Ik heb een vraag over een foutmelding in QGIS 3.4.13
Tijdens het maken van een terreintypekaart waren van de een op het andere moment de meeste objecten niet meer zichtbaar. Als ik de attributentabel open, staan de objecten hier nog wel. Ik heb geen idee waarom ik op de kaart de percelen niet meer kan zien. De volgende foutmelding wordt gegeven als ik probeer op een bepaald object (perceel) in te zoomen: “er kon geen bereik worden bepaald” (zie afbeelding).


Wie kan mij helpen om te percelen weer zichtbaar te maken?

Met vriendelijke groet,

Wouter

Beste Wouter,

Je kunt naar het volgende kijken:

  • Wat voor kaartlaag is het? Als het een WFS is kan het aan de verbinding liggen.
  • Is de opmaak nog steeds op de juiste kolom gekozen? Vaak wil daar ook een probleem zijn. Als je enkel symbool kiest, is alles dan wel zichtbaar?
  • En als je de laag in een vers leeg QGIS project laadt, is de laag dan zichtbaar? Er kan ook een probleem in het QGIS-project geslopen zijn. Gebeurt niet vaak, maar het is een mogelijkheid.

Hopelijk zijn deze handreikingen al genoeg, zo niet kun je dan wat meer achtergrond geven over met name type laag, opmaak, query enz? Succes!

Beste Jonna,

Dank voor de reactie.
Op de afbeelding is de informatie te zien van het bestand.


De opmaak is juist gekozen. Het gekke is dat van de 671 objecten in het bestand er nog 9 wel gewoon zichtbaar zijn. Als ik het bestand in een vers leeg QGIS project laad dan zie ik precies dezelfde objecten. De rest van de objecten staat nog wel in de attributentabel maar wordt dus op een of andere manier niet weergegeven. De foutmelding die de hele tijd omhoog blijft komen is dat de objecten geen bereik of geometrie hebben.

Ik hoop dat je wat met deze informatie kan en wie weet een oplossing vindt. Zou jammer zijn van al het werk dat ik in deze kaart heb gestopt.

Alsvast bedankt!

Hoi Wouter,

Lastig… Lijkt toch allemaal okee. Wat gebeurt er als je je data exporteert naar een nieuw bestand met het juiste coordinaatstelsel, zijn dan ook alleen die 9 objecten te zien?
Als het zo is dat op de één of andere manier de geometrie corrupt is geraakt, dan kun je ook nog de repair-tool uit de toolbox op je shapefile uitproberen. Toolbox / Vector geometrie / geometrien repareren.

Of anders, heb je de oorspronkelijke data nog of kun je die weer verkijgen? Bewaar dan de stijl van de huidige laag en pas die toe op de oorspronkelijke laag.

En in een andere QGIS-versie?

Klinkt allemaal niet heel geavanceerd deze oplossingen maar ja, als de data mogelijk corrupt is dan zijn dit wel wat standaard acties. Ik kan hier verder niet heel veel meer op verzinnen zo gauw. Iemand anders?

Beste Jonna,

Allereerst sorry voor het late reageren. Ik heb al je mogelijke oplossingen geprobeerd. Niks lijkt te werken. Uiteindelijk heb ik maar besloten om de kaart opnieuw te maken. Nog bedankt voor je hulp!

Groeten Wouter

Graag gedaan Wouter. Jammer dat je de kaart opnieuw hebt moeten maken, maar gelukkig kon dit. De brondata was dus niet corrupt, dat is fijn. Succes!