Openbare ruimtelabels exporteren

Bij het importeren van een willekeurige BGT in QGIS maak ik gebruik van de plugin BGT Import. Deze werkt prima, maar wanneer ik het bestand wil exporteren naar DXF en vervolgens naar DGN ontbreken alle openbare ruimtelabels. Deze labels “hangen” aan de wegdelen en worden als punt geexporteerd, maar ik zou deze graag als tekst willen zien.

Iemand een oplossing hier voor?

Vermoedelijk kun je dat oplossen door de weergavestijl aan te passen. Kies met de rechter muisknop in het lagenoverzicht op de Layer die de labels bevat, en kies voor Eigenschappen. In dat dialoogvenster heb je een onderdeel Labels waar je kunt instellen dat je een label wilt zien en welk veld in dat label.

Vrij complex om even uit te leggen maar als je je hier verder in verdiept dan zal het vast lukken.

Hoi,

Heb je dit ook al geprobeerd via Project–>Import/Export–>Export Project to DXF

Hier heb je wat meer instellingen, bij Symbology Mode heb je wat meer keuzes

Greetzzz,

Gerben

Hier kan ik enkel iets instellen voor het gebruik binnen QGis. Niet voor een export. Labels kunnen normaliter niet geexporteerd worden naar CAD, zonder tussenkomst van een ETL o.i.d. Ben nu met GeoKettle het e.e.a. aan het testen. Wellicht dat dat uitkomst biedt.

Bedankt voor je reactie. Mocht je nog iets te binnen schieten, hoor ik het graag.

Hoi Gerben,

hier lukt het ook niet mee. Op dit moment ben ik aan het testen met GeoKettle. ORL’s converteren naar CSV, wegdelen ook en dan koppelen d.m.v. het LokaalID. Wellicht dat dit me iets brengt.

bedankt voor je reactie.

Ah, dat wist ik niet. Ik dacht dat Labels als losse teksten wel geëxporteerd zouden worden. Weer wat geleerd :slight_smile:

In QGIS zit in het project menu een dxf export functie verstopt:

Daarin zit expliciet een optie voor labels:

Als dat niet werkt is er nog een hele oude truc.

Neem de laag openbare ruimte labels, en zorg dat je het gehele gebied dat je wilt hebben in beeld hebt.

Maak een print naar een postscript printer (in postscript formaat) of pdf.
Daarna kun je mbv velr porgramma’s (desnoods online) converteren van postscript of pdf naar dxf.
Je hebt dan wel papiercoordinaten ipv RD-coordinaten, maar met een beetje schuiven en schalen komt dat wel goed.

MArco

1 like

Beste Ben,

Is het uiteindelijk gelukt? En zo ja, hoe?

Het is heel belangrijk om dat te laten weten.

Enerzijds voor de mensen die er energie in steken om te helpen, maar vooral ook voor hen met hetzelfde probleem.

MArco

Beste Marco,

het is (mij) nog niet gelukt, maar een collega heeft een FME-script waarmee ORL’s worden omgezet naar “normale” tekst in een DGN. Ik heb het script zelf niet helaas, maar het is altijd leuk om zelf te prutsen natuurlijk.

Excuses voor de late reactie en bedankt voor jullie snelle reacties en hulp