OpenLayers voorbeelden: WMS laag met tooltip en highlighting

Goedemorgen,

Dank aan @sbjager: in deze draad heeft hij mij uitgelegd dat je in sommige gevallen beter een WMS service dan een WFS service kunt aanroepen.

Ik wist echter niet zeker of ik dat wel kon, want ik had dat immers nog nooit gedaan…

Nu dat ik deze lockdown gebruik om OpenLayers (eindelijk eens) onder de knie te krijgen, dacht ik: ach, ik kan het allicht eens proberen.

En ja: het is gelukt! De kadastrale kaart via WMS met highlighting en nuttige informatie in een tooltip.

(Ik wist niet dat ik het in me had…)

Hier is de app: TWIAV | OpenLayers examples - WMS Layer

En natuurlijk de broncode op GitHub: dutch-openlayers-examples/ol-ogc-wms-nl at main · TWIAV/dutch-openlayers-examples · GitHub

Groet,

Egge-Jan

3 likes

En een fantastische performance! Ziet er mooi uit!

Nooit aan twijfelen :wink:
Ik zeg het ook altijd tegen mijn collega’s: Alles kan! Onder de voorwaarde dat je me genoeg tijd en geld geeft. Helaas zijn die twee voorwaarden ook meteen het grootste struikelblok… :smiley:

En nog een tip: wat ik in veel gevallen doe, is een combinatie van serverside programmeerwerk (in PHP) en Openlayers. Als bijvoorbeeld een externe databron alleen een of andere obscure xml-vorm vrijgeeft, bouw ik iets in PHP op mijn server die zulke xml dan weer omzet in bijvoorbeeld geojson. En dan kan ik die PHP rechtstreeks aanroepen vanuit openlayers (doe ik bijvoorbeeld met RWS waterinfo). Als je dus wat verder wil kijken, dan zitten daar ook nog heel veel ontzettend leuke mogelijkheden om je tijd te verspillen :wink:

Het is bij mij een behoorlijk uit de hand gelopen hobbyisme, wat ik met enige regelmaat ook in mijn werk gebruik…

1 like

Ja, hè, het draait als een tierelier :slight_smile:

En daar hoop ik dan weer van te leren.

De lockdown is nog niet voorbij, dus er is nog meer tijd om te ‘verspillen’ (!?): ik zal hier de komende tijd nog wel meer voorbeeldjes delen. Met als doel om uiteindelijk al deze losse functionaliteiten samen te brengen in ‘echte’ applicaties.

Groet,

Egge-Jan