OpenTopo per vandaag (2-1-2023) uit productie

Welke lagen werken niet? Bij mij doet bijvoorbeeld de BGT standaardvisualisatie het prima. Let op dat je wel verder moet inzoomen dan 1:5000

Welk alternatief heb je gevonden? Kan interessant zijn voor anderen hier.

Bij mij werkten eerder vandaag de grijs, pastel en standaard kaart niet, nu in hetzelfde project (stond nog open) wel. Geen idee waarom, kan een lokaal probleem geweest zijn? Ik heb de quick map services plugin van Qgis gebruikt, ik had gewoon even een snelle visualisatie voor intern gebruik nodig.

Hoi Raymond,

De Topo RD basiskaart van Esri is een goed alternatief.
https://www.arcgis.com/home/item.html?id=1d1d425122e74d4d87695e163f3f10ce
https://services.arcgisonline.nl/arcgis/rest/services/Basiskaarten/Topo/MapServer/WMTS/1.0.0/WMTSCapabilities.xml

map5topo van https://map5.nl/ is een goed betaald alternatief met redelijke prijzen

1 like

Ik vind de BGT Achtergrond of BGT Pastel ook prima alternatieven:

Maar het zal een persoonlijke keuze zijn wat je mooi en werkbaar vindt.

Uit mijn hoofd (tijd geleden dat ik hiernaar gekeken heb) zitten er gebruiksbeperkingen op de ESRI basiskaart?

Verder is het ook een kwestie van smaak, persoonlijk vind ik de map5 kaarten erg mooi, en voor welk doel. Als je objecten in groen en rood (goed en fout) wilt weergeven is een achtergrondkaart met een sterk gebruik van groen voor natuur en rood voor bebouwing niet handig bijvoorbeeld.

1 like

Map5 biedt weliswaar nu nog OpenTopo aan, maar vergeet niet dat deze versie al bijna een jaar oud is. Verder verdwijnt OpenTopo daar, zodra Just zijn nieuwe basiskaart klaar heeft. Dus dit is geen optie als je gehecht bent aan de kaartstijl van OpenTopo of OpenSimpleTopo en je wilt de beschikking hebben over actuele kaarten.

Ik lees in de Esri voorwaarden: “De Data blijven eigendom van Esri Nederland en gebruik ervan is alleen toegestaan in combinatie met Esri-software op basis van onze Fair Use Policy”.

Dus: E$ri only :slight_smile:

Wat ik mis in de BGT kaartlagen, zijn bv huisnummers, bomen etc etc Vaak voor ‘veldwerk’ essentieel.
Wat ik mis bij de TOPx EN de BGT kaartlagen is dat er niet 1 kaartlaag is die je dan over alle zoomnivo’s kunt gebruiken, je moet dan zelf groeplagen etc aan zitten maken.

Wat ik mis bij het gebruik van Esri WMTS’en of andere WMTS’en is dat de PDOKservicesplugin niet meer de one-stop shop is voor gebruik van Opendata/service kaartlagen. Tenzij we de PDOKservicesplugin opdoeken natuurlijk en een ‘OpenServicesPlugin’ gaan maken :wink:

DAT waren de meerwaardes van de OpenTopo kaartlaag. Wat mij betreft niet de styling of actualiteit (maar ik ben geen cartograaf EN ik heb geen superactuele kaart nodig).

Ik hoop echt dat PDOK een alternatieve TOPO-ondergrond kaartlaag toevoegd
Een OpenStreetmap kaartlaag in EPSG:28992 als WMTS zou al heel fijn zijn.

3 likes

+1

OSM is prima te gebruiken in EPSG:28992 (Openlayers herprojecteert dat prima, met de juiste definities). En met wat eenvoudige css zelfs vrij gemakkelijk aan te passen qua kleur. Ik gebruik daarvoor https://{a-c}.tile.openstreetmap.org/{z}/{x}/{y}.png met een drietal classnames voor een pastel-achtige weergave, een lichte zwart-wit versie en een inverse nachtkaart (zoals gezegd: gebruik makend van Openlayers, ik weet niet wat jij als client wil gebruiken en wat daarvan dan de mogelijkheden zijn).

Volgens mij bedoelt Richard het renderen van OSM in 28992 volgens het Nederlandse tile-schema. Je kunt de bestaande (3857) tiles wel herprojecteren maar dat geeft een lelijk/onscherp beeld met soms onleesbare labels. En je kunt dan ook clients gebruiken die niet kunnen herprojecteren.

1 like

Dat kan, dan heb ik dat verkeerd geinterpreteerd. Voor mijn doeleinden is het niet nodig, want herprojectie van de huidge OSM naar EPSG:28992 werkt goed genoeg voor mij. Wat niet wegneemt dat ik OpenTopo al behoorlijk begin te missen :wink:

Dat is mij (in Openlayers 6.#.#) nog nooit opgevallen, hoe ver ik ook inzoom. Maar 't kan best zijn dat dat bij andere clients wel het geval is (ik zie iets dergelijks vaak wel in QGis gebeuren, maar dan niet alleen met OSM - ook met andere ondergrondkaarten denk ik soms: dat kan scherper…)

Ja, dat geldt ook voor mij. We zijn aardig verwend geweest al die jaren! Ik hoop dat we een mooi, open alternatief kunnen vinden voor wie een betaalde dienst niet zomaar is weggelegd.

Ja, QGIS moet die png’tjes vervormeren en dat zie je:

image
OSM Mapnik als QGIS render in 3857

image
OSM Mapnik als QGIS render in 28992

Hoe werkt dat dan in OpenLayers? Misschien gebruik je een hogere resolutie service? Heb je een voorbeeld?

Vergelijkbaar met QGis: Je definieert je View met een CRS, en je voegt daar Layers aan toe die in een ander CRS kunnen zijn. OL herprojecteerd dan de laag als ie dat kan: ik heb dus wel de RD definities bekend moeten maken aan OL (of eigenlijk aan Proj4Js, waar OL gebruik van maakt). Er zitten een paar standaard definities in, maar EPSG:28992 is daar niet eentje van :slight_smile:

Voor OSM niet, voor zover ik weet: ik gebruik gewoon de standaard (https://{a-c}.tile.openstreetmap.org/{z}/{x}/{y}.png), die OL zelf definieert. Voor zover ik weet word daar niet iets speciaals voor hoge resolutie aan toegevoegd, ik zie dat ook niet langskomen in de opgevraagde pngtjes.

zo ver ingezoemd als mogelijk. Als ik dit vergelijk met BGT of BRT of Top10NL, dan ligt alles ook heel netjes op z’n plek.

Bedankt! Ik ken hem dankzij een van de toepassingen die ik gebruik voor het dagelijkse werk, maar dat gebruikt dan natuurlijk Arcgis.

Helemaal mee eens, opentopoachtergrondkaart was één kaart met veel behulpzame objecten voor veldoriëntatie.

Ik heb het ook over de nieuwe kaart van Just!

Je zou https://openbasiskaart.nl/ kunnen overwegen.
Buiten wegen en de BGTbebouwing staat hier echter vrij weinig op.

Toevallig loop ik tegen hetzelfde probleem aan en worden een aantal hier geboden alternatieven in de PDOK plugin, zoals de BGTachtergrondvisualisatie niet geladen. De melding is: Niet Beschikbare laag, Bron voor gegevens laag kon niet worden gevonden (eigenlijk hetzelfde als bij de opentopo laag)
Nu zie ik eigenlijk geen reacties op uw opmerking. Zijn er meerdere met het probleem en is hier een oplossing voor?
Mijn eerste aanpak zal zijn een update van onze QGIS versie (van 3.8 naar de nieuwste versie), maar voor 1 januari hebben we nooit problemen ondervonden met de kaarten.

Bij mij doet die laag het momenteel gewoon. Misschien een hikje in het netwerk of bij PDOK?

Wel een goed idee trouwens om QGIS 3.8 een keer te upgraden! :slight_smile:

Voor hikjes in PDOK services check ik altijd dit overzicht.
Ik zie vandaag alles groen zo’n beetje…

En even je databronnen langslopen, de laatste tijd worden veel urls aangepast naar een nieuwe url strategie. Ook die worden hier op het forum gemeld, of zijn te vinden in het dataset overzicht.

Maakte me even zorgen over hoe dit aan te pakken, aangezien ik nog erg oppervlakkig ben in het hele QGIS gebeuren. Naar aanleiding van uw opmerking daarom even doorgezocht. Wij gebruiken QGIS versie 3.8 en ik had de meest recente versie van de PDOK-plugin geïnstalleerd (3.7.4). In QGIs worden geen hogere versies weergegeven.
Nu blijkt dat voor deze plugin vanaf versie 4.0 (met de gewijzigde databronnen) de minimum versie van QGIS 3.10 is.

Ik heb deze problemen ook in QGIS 3.20. Bij ons staat QGIS op de Citrix-server misschien komt het daardoor. Kan diverse kaartlagen vanuit de PDOK plugin niet inlezen. bijv top25 ed ook niet. Heel vervelend.