Pand zonder postcode/plaats/

Ik kom vele adressen tegen zonder postcode, dat verbaasd mij, klopt dat wel?

Voorbeeld: Spuidijk 3, Goedereede

Van een gebouw uit 1930 had ik toch wel een postcode verwacht? Ook OSM geeft geen postcode (op zich logisch, immers die info komt ook uit BAG)

Apple geeft wel een postcode (3252 BM):

Ook “Ome Google” vind dat die postcode correct is:
https://www.google.com/maps/place/Spuidijk+3,+Goedereede

Data uit BAG:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wfs/v1_1?service=WFS&request=GetFeature&version=2.0.0&typename=bag:verblijfsobject&srsName=EPSG:4326&count=1000&bbox=3.974931,51.81673,3.974933,51.81764,CRS84

Hoe zit dit nu eigenlijk?

(ik heb nog duizenden entries zonder postcode… dus het is niet een incident)

Waarom de nummeraanduiding van dat verblijfsobject geen postcode heeft weet ik niet. Het is wel interessant dat als je de WMS van de adressen bekijkt, er geen punt in dat pand ligt: er is dus wel iets met dat verblijfsobject aan de hand. Wat, dat durf ik zo niet te zeggen, het staat niet in Onderzoek voor zover ik kan zien.

Verder: Wat ik vermoed dat Google en Apple doen, is de zogenaamde postcodevlakken erover heen leggen, en aan de hand daarvan zelf een postcode toekennen. Of wellicht de postcode aan de straatnaam hangen, en op die manier een postcode toekennen. Of misschien is het ooit wel correct geweest en hebben zij de oude gegevens gewoon bewaard. De meeste van deze redenen zijn verkeerde redenering, want postcodevlakken bestaan niet: een postcode is een verzameling punten. Dat je daar een vlak van kunt maken, en dat velen dat doen, doet niets af aan het feit dat een postcode geen vlak is (en dat als je er eentje van maakt, je dus verkeerde conclusies kunt trekken. En een postcode hangt ook niet aan een straat: er zijn vele straten met meer dan 1 postcode.

Overigens moet je oppassen met een opmerking als “Pand zonder postcode”. Een pand heeft ook geen postcode, de nummeraanduiding van een verblijfsobject heeft een postcode. Er zijn vele panden zonder verblijfsobject, en die hebben dus nooit een postcode. En zelfs in een nummeraanduiding is de postcode geen verplicht veld, dus op zich is een adres zonder postcode niet fout. Vreemd, maar niet fout.

Het is een pand met daarin een verblijfsobject, waarvan het gebruiksdoel “overige gebruiksfunctie” is. Waarschijnlijk is het dan niet voor bewoning en wordt er geen post bezorgd. Tante Post kent dan ook geen postcode voor dit adres: Postcode zoeken | PostNL

Ik geef meteen toe dat m’n formulering “iets kort door de bocht” was, maar omvatte mijn vraag wel goed :wink:

Ik was in de simplistische veronderstelling dat wanneer een object een adres heeft (plaats,straat,huisnummer) dat er dan ook “een brievenbus hangt” (of kan hangen) en er dan dus ook per definitie een postcode wordt toegekend.

(in dit voorbeeld heeft nummer 5 wel een postcode) Maar ik begrijp dus dat het ene niet perse hoeft te volgen uit het andere.

PS: Toch wonderlijk, bij mij in de buurt staat een schuur, heeft nooit een huis oid gestaan, met een eigen nummer én een postcode? Consequent is het iig niet dus :roll_eyes:

:grin: nee, enige consequentie is af en toe heel ver te zoeken. Voor mijn werk ben ik met dit soort zaken bezig op landelijk niveau, en wat je dan af en toe tegenkomt is heel wonderlijk. Ik kan meestal de tijd niet nemen om het terug te melden (en mijn organisatie heeft ook geen terugmeldplicht), maar eigenlijk zou dat wel moeten. Maar ik ken voorbeelden van bijvoorbeeld een landhuis met een koetshuis en een oranjerie, waarvan het landhuis een adres heeft, het koetshuis ook, maar de oranjerie niet. Terwijl alledrie de panden op dezelfde maniier gebruikt worden (als kantoor). Tsja… zit wel een historisch verhaal achter, maar toch…

En dan heb ik nog maar niet over het feit dat de postcode nog steeds bij tante pos vandaan moet komen…

Aan de andere kant: het houd mij van de straat :wink: :laughing:

Wat dan wel weer vreemd is, is dat het Verblijfsobject niet als zodanig in de Inspire Adressen WMS voorkomt (https://geodata.nationaalgeoregister.nl/inspireadressen/wms). Want het heeft een adres (zonder postcode), en een geometrie. Of worden in die Inspire dataset alleen VBO’s die in een pand liggen met een ander gebruiksdoel dan overig opgenomen? De metadata over die wms zegt alleen “relevante” objecten op te nemen, maar wat dan “relevant” is, staat er weer niet bij…

De BAG Viewer hanteer ik altijd maar als “de waarheid” als ik even iets wil checken. Metadata van geo-services… neem die met een korrel zout voor je eigen gemoedsrust :wink:.

OK, nog zo’n vraag, is een plaatsnaam niet min of meer “verplicht”?

Check:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bag/wfs/v1_1?service=WFS&request=GetFeature&version=2.0.0&typename=bag:verblijfsobject&srsName=EPSG:4326&count=1000&bbox=5.99787008244,51.4157083,5.99787008245,51.4157084,CRS84

vergelijk met “de waarheid”:
https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/index.html#?searchQuery=1507011000001715&resultOffset=0&detailsObjectId=1507011000001715&objectId=1507011000001715&geometry.x=197481&geometry.y=380909&zoomlevel=6

Om de een of andere reden is de nummeraanduiding van die VBO ingetrokken. Daardoor krijgt ie in de WFS waarschijnlijk geen woonplaats en zo. Van de WFS word toch al gezegd dat die niet 100% compleet is, dus daar zou een groot deel van dit soort dingen vandaan kunnen komen.

De gegevens bestaan uit BAG-panden en een deelselectie van BAG-gegevens van deze panden en de zich daarin bevindende verblijfsobjecten. Ook de ligplaatsen en standplaatsen zijn hierin opgenomen met een deelselectie van BAG-gegevens. De gegevens van de nummeraanduiding zijn in deze services onderdeel van de adresseerbare objecten, hierbij wordt slechts 1 adres opgenomen, dus objecten met meerdere adressen (hoofd- en nevenadressen) zijn niet compleet. In deze services zitten dus niet alle BAG adressen. Wij adviseren u, aangezien er sprake is van beperkte gegevens, om in de webservice BAG Bevragen de actuele gegevens te controleren. Dit kan ook in een van de andere BAG producten: BAG Web, BAG Extract of BAG Compact.

Bron: https://www.nationaalgeoregister.nl/geonetwork/srv/dut/catalog.search#/metadata/1c0dcc64-91aa-4d44-a9e3-54355556f5e7

Ik ben bezig om een (voor mij)_ logische structuur/subset aan te leggen voor een doel wat ik nodig ben…

Vandaar dat ik over heel het land nu onverwachte zaken tegen kom (zoals je hierboven kunt lezen)

Nog eentje dan…

Nu had ik verwacht dat een postcode/huisnummer(/toevoeging) combi maar één keer voor kon komen… maar daar ben ik dus (ook) abuis, zou iemand een lichtje willen laten schijnen op:

https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/#?searchQuery=1900010010077125&resultOffset=0&objectId=1900010010077125&geometry.x=154327.504&geometry.y=544032.735&zoomlevel=6&detailsObjectId=1900010010077125

https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/#?searchQuery=1900010010083422&resultOffset=0&detailsObjectId=1900010010083422&objectId=1900010010083422&geometry.x=154325.286&geometry.y=544017.521&zoomlevel=6

Nu weet ik, het is een vakantiehuisje (over "hoofdpijndossiers qua nummering gesproken) maar toch… ik had hier op z’n minst verwacht dat bij één van de twee iets van “sloopvergunning verleend” o.i.d. had gestaan… maar beide staan op “Verblijfsobject gevormd”

Hallo @eesger,

Als beheerder van de LV BAG voeren we maandelijkse controles uit om opvallende/onjuiste/onwaarschijnlijke situaties aan het licht te brengen en gemeenten te verzoeken deze gegevens aan te passen. Eén van de kwaliteitsrapportages gaat over identieke adressen. Je zou inderdaad alleen identieke adressen verwachten als er sprake is van sloop/nieuwbouw situaties.

In het kwaliteitsdashboard voor afnemers:

kun je deze objecten ook terugvinden in de gemeente Súdwest-Fryslân in de rapportage identieke adressen binnen het thema adressen. Meer achtergrondinformatie over de rapportages kun je terugvinden via Praktijkhandleiding BAG: Kwaliteitsdashboard.

In dit dit geval lijkt er in 2018 een nieuwe vergunning te zijn verleend bovenop de bestaande vergunning uit 2012. Bij deze nieuwe vergunning is hetzelfde adres gebruikt als bij de oude vergunning.

Ik heb dit concrete geval teruggemeld richting de gemeente Súdwest-Fryslân zodat ik later terug kan koppelen hoe het in dit geval zit. Zie:

https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/index.html#?geometry.x=154327.50&geometry.y=544032.74&zoomlevel=7

2 likes

Ik had eigenlijk verwacht dat dergelijke onvolkomenheden wel automatisch een “red flag” op zouden leveren?

Dat begrijp ik wel. De (vergunde) werkelijkheid is echter weerbarstig. Dat maakt dat het toepassen van ‘red flags’ in de praktijk niet haalbaar is. Inhoudelijke beoordeling door de gemeente als bronhouder van de informatie is nodig om te bepalen of iets echt fout is.
Er gebeuren soms bijzondere dingen, die dan zichtbaar worden in de BAG. In zekere zin is het ook goed dat de BAG registratie duidelijk maakt dat ergens iets ‘geks’ aan de hand is.

1 like