PDOK services en diensten weer goed bereikbaar

PDOK heeft momenteel last van netwerkproblemen waardoor de webservices en diensten soms een korte periode niet of minder goed bereikbaar zijn.

Onze excuses voor het eventuele ongemak.

Momenteel zijn bijvoorbeeld de geocodeer-dienst en de brt/bgt-achtergrondkaarten geheel niet bereikbaar. Goed om te weten dat jullie er mee bezig zijn!

PDOK services en diensten weer goed bereikbaar

PDOK heeft geen last meer van netwerkproblemen waardoor de webservices en diensten weer goed bereikbaar zijn.

Nogmaals onze excuses voor het ongemak.

1 like

Waarom staat dat niet onder Nieuws op pdok.nl zoals voorheen?

@rli er is voor gekozen om dit onder “meldingen” te plaatsen zodat we (storings) meldingen en nieuwe ontwikkelingen van elkaar gescheiden houden.

Dat is helaas nogal verborgen. Gebruikers gaan dat niet snel vinden. In het verleden stond het op de hoofdpagina. Wat mij betreft mag dat terug.
Als je “Actueel” klikt dan verwacht je zeker meteen de actuele verstoringen te zien.

@rli staat ook op de hoofdpagina maar misschien wel wat te laag (je moet een heel klein beetje naar beneden scrollen). @Rob misschien wel goed om op de wensenlijst v.w.b. de website te zetten dat dit iets duidelijker kan.

image

Dit soort storingen waar “heel” Nederland last van heeft (PDOK zoeken en BRT achtergrondkaart wordt zeer veel en continu gebruikt) moeten veel opvallender in beeld worden gebracht. Met een rode kleur (de kleur van fouten) zodat het goed opvalt.

Er is wel erg veel ruimte voor “Hét platform voor hoogwaardige geodata”…

Inderdaad wel genoeg ruimte aanwezig. We zetten 'm op de lijst!

cc @alexander_maljaars @Rob

Op de lijst zegt nog niet zoveel over prioriteit en wanneer het wordt geimplementeerd. Gezien het toenemende gebruik van PDOK services door onze klanten vind ik dit een belangrijk punt waar hopelijk hoge prioriteit aan gegeven kan worden.

Wellicht had ik hier een nieuw topic voor moeten openen, maar ik merk dat een flink aantal (zo niet alle) BRT-achtergrondkaarten weer falen. Zie bijvoorbeeld: https://geodata.nationaalgeoregister.nl/tiles/service/tms/1.0.0/brtachtergrondkaartpastel/EPSG:28992/10/443/514.png

Geeft bij mij een 9/10 keer een 503 JSON error-response:

{
error: "Service Unavailable",
timestamp: 1538402612198,
status: 503
}

Is dit bij jullie al bekend?

Momenteel krijg ik eenzelfde “Service Unavailable” bij (veel) verzoeken op de locatieserver:

https://geodata.nationaalgeoregister.nl/locatieserver/v3/suggest?bq=type:gemeente^0.5+type:woonplaats^0.5+type:weg^1.0+type:postcode^1.5+type:adres^2.0&rows=5&fq=woonplaatsnaam:Leiden&q=3e

{
error: "Service Unavailable",
timestamp: 1538567860133,
status: 503
}

@hendrikn de locatieserver was even druk gisteren dus dat zal net in die periode zijn geweest. De BRT-A issues herken ik zo niet (krijg ook een PNG terug met visualisatie). Werkt het inmiddels wel weer?