PDOK Services plugin locatieserver levert geen autosuggestie en zoomt niet naar juist niveau

QGIS pdok plugin
Eerder was het zo dat als ik in de PDOK Plugin een locatie intikte er 2 dingen gebeurden:

  • Autosuggesties
  • Zoomt direct naar juiste WMTS-niveau dus scherp beeld

Beide gebeurt niet meer, QGIS 3.10 en 3.4 uitgeprobeerd. Wel kan natuurlijk het Schaal tegel paneel gebrikt worden, die werkt nog.

Dus nu vraag ik me af wat er aan de hand is. Ik vermoed dat de PDOK de WMTS en locatieserver anders aanlevert, waardoor de plugin dit niet meer toont.

PDOK viewer zelf
Maar tegelijkertijd lijkt er meer aan de hand te zijn, ook de PDOK viewer is niet mooi scherp met de standaardinstellingen van mijn laptop (nieuw, dus hoe het hiervoor was op de laptop weet ik niet).

Als ik naar de PDOK viewer ga, dan is het beeld ook niet scherp (windows aanbevolen instellingen, dwz 125%)

afbeelding

Verander ik mijn laptopinstelling van aanbevolen 125% naar 100% dan werkt de pdok viewer wel goed.
Idem bij een andere computer met fullhd scherm waarbij de pdok viewer onscherp is bij aanbevolen 150% en scherp bij veranderen naar 100%. QGIS daar niet uitgeprobeerd.

Dus?
Levert PDOK de dingen anders aan, waardoor de plugin niet goed meer werkt en de viewer op de eigen website beeldschermafhankelijk is geworden? Wat is een oplossing?

Hoi Jonna,

Om meteen je vraag te beantwoorden (Levert PDOK de dingen anders aan, waardoor de plugin niet goed meer werkt en de viewer op de eigen website beeldschermafhankelijk is geworden?): nee, we hebben niets veranderd aan de Locatieserver of de BRT-achtergrondkaart WMTS.

Ik heb zelf geprobeerd de issues die je tegen kwam (autosuggesties, zoomt naar) met de PDOK Plugin in QGIS te reproduceren, maar in mij geval werkte alleen de autosuggesties niet (QGIS 3.10). In de PDOK viewer wordt overigens ook gebruikt gemaakt van de Locatieserver en in de viewer werken deze twee dingen wel. Hierdoor vermoed ik dat de oorzaak ligt bij de PDOK Plugin of een combinatie van factoren. Wellicht dat @rduivenvoorde (auteur van de PDOK Services Plugin) hier iets zinnigers over kan zeggen?

Wat betreft je ervaring over met de scherpheid van de BRT-achtergrondkaart in de PDOK viewer; je noemt dat je Windows schaalinstelling op 125% staan. Echter de schaalinstelling van Windows is niet de enige factor in hoe kaarten getoond worden in de PDOK viewer, je browser heeft namelijk ook een schaalinstelling. Als deze op 100% staat dan worden de kaart tiles dus met een factor 1.25 opgeblazen (aangezien Windows schaalinstelling op 125% staat), wat het ietwat onscherpe kaartbeeld verklaart. Stel dat je browser ook op een schaalfactor van 125% staat, dan wordt de kaarttiles met een factor van 1.25 x 1.25 = 1.56 opgeblazen. Waarschijnlijk dat dit de onscherpte van de kaart verklaart. Wil je een ongeschaald kaartbeeld met Window op 125% zet dan je browser schaalinstelling op 80% (1.25 x 0.8 = 1).

Recentelijk is de PDOK viewer wel vernieuwd, daarom heb ik even gekeken of ik een verschil in scherpte kon zien tussen de oude en de nieuwe viewer in combinatie verschillende schaalinstellingen. Onderstaande screenshot zijn genomen meet een browser schaling van 100%, alleen de schaalinstelling van Windows varieert. Ik kan hier zelf geen verschil in scherpte in waarnemen.


oude viewer, Windows schaling 100%, browser schaling 100%


nieuwe viewer, Windows schaling 100%, browser schaling 100%


oude viewer, Windows schaling 125%, browser schaling 100%


nieuwe viewer, Windows schaling 125%, browser schaling 100%

Hoi Anton,

Fijn dat je reageert namens PDOK - het was lastig om te bepalen waar mijn vraag moest komen aangezien ik begon met een QGIS-vraag maar eindigde met een PDOK-verwondering…

Het was mij inderdaad ook opgevallen dat de locatieserver in de PDOK viewer wel werkt zoals het hoort. Ik vermoed inderdaad dat er in de PDOK Services Plugin iets scheef is komen te staan.

Over de schaalinstelling, een werking zoals jij beschrijft vermoedde ik al. Maar vreemd is het ergens wel. Ik verwacht namelijk dat de meeste (Windows) gebruikers uitgaan van de aanbevolen of standaard instellingen van het besturingssysteem. In sommige gevallen dus 125% of misschien zelfs meer, terwijl browsers doorgaans standaard op 100% staan. Dus dat betekent dat veel kaarten en misschien andere zaken dan juist niet scherp zijn…

Hoi Jonna, dit geldt uiteraard niet alleen voor de PDOK viewer. Alle websites zullen opgeschaald weergegeven worden met Window schaalinstelling op 125% (met browser op 100%), wat precies de bedoeling is. Voor veel plaatjes is het opschalen niet zo een probleem, maar met kaart tegels van 256 X 256 pixels met vector data merk je het opschalen al snel.

Helaas serveert PDOK geen high dpi WMTS tegels uit. Ook het gebruik van vector tiles zou dit probleem oplossen, dan is het aan de client om te bepalen met welke resolutie de kaarten gerenderd worden.

Mooi die high dpi WMTS!