Precision XY van een punt in Qgis

Hoi Hoe kun je in Qgis de ‘properties’ zo instellen dat punten geplaatst met precisie mm.? Tweede vraag, als ik dit punt uitvoer als kml uitvoer (behoorlijk precies lijkt me) valt het niet in NL. KML bevat ook geen informatie CRS. klopt dat? E.e.a heb moet ik onder de knie krijgen om het AutoCAD te kunnen ‘praten’. just learning :wink: Hoe kom ik waar ik wezen wil?

BVD

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?> test punt 1 **5.66532705644619,51.8739718918809**

BVD Hans

In de identify results kun je alleen afgeronde coordinaten zien. Maar met de plugin Lat Lon Tools kun je coordinaten klikken en zien en ze worden direct naar het klembord gekopieerd in een CRS naar keuze.

Super. Dank!

KML kent alleen geografische (lat., lon.) coördinaten en helaas geen RD. RD-coördinaten moet je voor KML dus transformeren. Welke transformatiemethode je daarvoor gebruikt maakt voor Google Earth en Google Maps niet zo veel uit, want de luchtfoto’s en kaarten van Google zijn toch maar op een paar meter nauwkeurig. Maar als je wil kan je met de nieuwste QGIS van RD (EPSG:28992) naar ETRS89 (EPSG:4258) transformeren met een nauwkeurigheid van 1 mm (8 cijfers achter de komma voor ETRS89 in decimale graden). Hiervoor moet je in QGIS transformatie “Inverse of RD […] to ETRS89 (9)” kiezen (die gebruikt de juiste EPSG-conversie/transformatiecodes 19914 en 9282 voor de transformatie van EPSG:28992 naar EPSG:4258 conform RDNAPTRANS™2018).

1 like