Publiekrechtelijke beperkingen: Missende Wvg-registraties in Venray

In de dataset Publiekrechtelijke beperkingen op PDOK (Introductie - PDOK) mis ik een aantal percelen in de gemeente Venray waarvoor recent een voorkeursrecht is gevestigd op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg).

Concreet gaat het om het besluit van de gemeente Venray inzake Brabander-West, met o.a. kadastrale tekening nummer 202405309. Zie: https://www.venray.nl/file/bijlagen-besluit-4-vestiging-voorkeursrecht-brabander-west

Deze percelen lijken (nog) niet zichtbaar in de Wkpb-dataset via PDOK. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Alvast dank voor het meedenken!

1 like

Hoi, ik leg deze inhoudelijke vraag even neer bij de data-aanbieder.

1 like

Beste Anouk,

Bedankt voor je reactie. Vandaag deed het contactformulier het weer bij PDOK en Kadaster. Ik heb het volgend antwoord gekregen:

U kunt voor de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen kijken bij het omgevingsloket
Het klopt inderdaad dat het Kadaster een dataset heeft over de publiekrechtelijke beperkingen, echter wordt deze niet meer up to date bijgehouden. Hiervoor zouden wij u graag willen doorverwijzen naar het omgevingsloket

Nu ben ik aan het kijken in het omgevingsloket, maar ik kan WVG daar niet vinden? Weet iemand hoe je alle percelen met WVG kan vinden en zou fijn zijn als dit via de DSO API’s kan?

Beste zpieter,

Sinds de invoering van de omgevingswet staan de voorkeursrechten niet meer in het aanwijzingsbesluit WKPB en dienen deze ingeschreven te worden in de BRK. De publiekrechtelijke beperkingen in de BRK worden niet ontsloten in PDOK. De dataset publiekrechtelijke beperkingen (BRK-PB) bevat alleen publiekrechtelijke beperkingen die onder de WKPB vallen. De voorkeursrechten die nog zichtbaar zijn in de dataset moeten nog door de gemeenten/provincie overgezet worden naar de BRK. Het aantal voorkeursrechten die nu nog in de BRK-PB staan zal uiteindelijk afnemen tot nul.

Mocht er behoefte zijn aan meer informatie over de ontsluiting van het besluit van de gemeente Venray inzake Brabander-West dan kunt u contact opnemen met kadasterwkpb@kadaster.nl

2 likes

Dit topic is 180 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.