QGIS koppeling DXF file - hoe 'hotlink' te voorkomen?

Hoi

Ik heb een vraagje over de manier waarop Qgis met datalinks omgaat.
Als ik een DXF file als laag koppel is deze ‘in gebruik’ door Qgis.
Dan kan ik de DXF wel openen* maar ik kan het niet meer opslaan na een update zolang Qgis dit nog gebruikt. Dan moet ik Qgis dus eerst afsluiten, File saven en Qgis opnieuw opstarten…

Is er een methode of work-around om dit handiger te doen?

Vr Gr Hans
Proost :wink:

(* zonder een melding vanuit Autocad dat het read-only is. Autocad heeft dit blijkbaar niet door…)

Beste Hans,

Het tegelijkertijd kunnen openen en bewerken van data vanuit verschillende applicaties wordt bij mijn weten eigenlijk altijd slecht ondersteund door file based data formaten. Vanuit het oogpunt van data integriteit, het zeker zijn dat hetgeen op scherm wordt afgebeeld overeenkomt met hetgeen in het databastand is opgeslagen vind ik dat eigenlijk wel logisch.

Wat jij beschrijft is feitelijk een ‘multi user scenario’. In dat soort scenario’s gebruiken we oha client-server oplossingen als Postgis die mechanismen aan boord hebben om de data integriteit te waarborgen.

Overigens zou het in QGIS genoeg moeten zijn om de laag uit het project te verwijderen en later weer toe te voegen. Opnieuw opstarten zou niet nodig moeten zijn.