Qgis2Web toont geen ondergrond

Hoi, als ik een map in een browser wil maken laat qgis2web mij geen openstreet achtergrond zien. Heb veel verschillende dingen geprobeerd maar ik kom er niet achter. Iemand ervaring mee? Lukt iemand deze plugin aan de praat te krijgen met een NL achtergrond?

Hans, snelle analyse voor leaflet: hier lijkt een ongelukkige combinatie van hoe pdok plugin lagen toevoegt en hoe qgis2web ze weer toevoegt spelbreker.

de pdok plugin voegt lagen toe met als wmts url de url inclusief ?request=getcapabilities. de qgis2web voegt aan deze url alleen &request=gettile (zonder capabilities te vervangen) toe. het resultaat is dat iedere tile request een getcapabilities request is.

je kunt dit opvangen door de luchtfoto laag niet via pdok plugin te laden maar via wmts toevoegen (issue gemeld bij de bouwer van qgis2web, see replace ?request=getcapabilities by request=gettile on wmts url · Issue #722 · tomchadwin/qgis2web · GitHub)

1 like

Als je een andere service gebruikt werkt hij wel. Zie ook

@halem, dat het voor andere services wel werkt ligt aan hoe deze services geconfigureerd zijn in de pdok plugin. voor luchtfoto is de url met ?request=getcapabilities opgenomen


(dat werkt niet)
voor bijvoorbeeld ahn1_100 is de service zonder request=getcapabilities opgenomen

(dat werkt wel)

Herken je dit? welke laag doet het bij jou wel?

1 like

Sorry, mijn Qgis activiteiten zijn op een laag potje komen te staan vanwege andere uitdagingen.

Ik dacht eerst dat het probleem zat in de WMTS (ipv WMS), maar dat ligt dus aan de getCapbilities request? Dat zou kunnen, PDOK-plugin levert inderdaad deze request mee. Maar ook met directe wm(t)s verbinding komt de request mee en komt de kaart niet in de qgis2web plugin te staan.

Voor wie toch een kaart met achtergrond en qgis2web wil maken:
Via de plugin QuickMapServices kan ik een OSM of andere laag binnenhalen. De lagen die ik probeerde waren allemaal xyz-maps. Deze werken in de qgis2web plugin.

Sinds vandaag 8 april 2020 is de combinatie Leaflet, WMTS en qgis2web een stuk verbeterd. replace ?request=getcapabilities by request=gettile on wmts url · Issue #722 · tomchadwin/qgis2web · GitHub is grotendeels opgelost en verwerkt in versie 3.13.0 van de plugin.

De aanbeveling is wel om gebruik te maken van projectie EPSG: 3857 van de PDOK WMTS lagen. Leaflet zelf blijft moeite hebben met WMTS in EPSG:28992.

2 likes