Ik doe een poging tot het implementeren van ResultPaging in mijn WFS client. Ik test dit momenteel met een aantal datasets van PDOK, waaronder BAG en de kadastrale kaart.
Als referentie gebruik ik de OGC WFS 2.0 specificatie. Daarin wordt result paging behandeld in paragraaf 7.7.4.4.
Als ik het goed begrijp zou de procedure moeten zijn:
- Check de ImplementsResultPaging waarde van de service capabilities
- Doe een WFS query waarbij dmv een “count” parameter wordt gehint op dat ik result paging wil gebruiken
- De resulterende feature set heeft een “next” attibuut met een URL om de volgende pagina op te halen
Waar ik nu tegenaan loop:
- Niet alle WFS diensten op PDOK geven een “next” URL als ik een count variabele opgeef. Als work-around werkt het om ook “startindex=0” mee te geven.
- De “next” URL wordt bij een aantal datasets (oa BAG v1_1 en kadastralekaart v4) steeds langer, omdat de server er iedere keer een extra “SERVICE=WFS&” aantoe voegt. Is niet echt een probleem, maar is wel wat rommelig
- De BAG service geeft bij het in pagina’s inlezen van de resultaten dubbele objecten (en mist er daardoor ook een aantal)
Van dat laatste punt heb ik een voorbeeld:
vs
In beide gevallen krijg ik na het inlezen van de resultatenset 347 objecten. Echter, bij de in stukjes ingelezen resultaten ontbreekt bijvoorbeeld pand “0200100000002048”, maar krijg ik “0200100000711827” dubbel.
Doe ik iets fout met het pagen van resultaten? Wat zou een work-around kunnen zijn?