Spatial selectie geeft niet alle punten die op een lijn liggen in QGIS. Waarom?

Dan zou ik voor elke stuw (punt) de afstand naar de dichtstbijzijnde waterloop berekenen. Daarna kun je kijken wat de variatie is in je afstanden. Als dan 80% binnen 1 cm van een waterloop ligt zijn die wel goed (bijvoorbeeld).

snap ik, maar dat maakt het niet minder interessant!

1 like

Ik dacht nog, zal ik erachter zetten dat dit niet beantwoord hoeft te wordenā€¦ Ik was op zoek naar naar een hypothetische logische vraag. Haha. Maar ja tuurlijk dat is een nette methode.

Punten hebben geen oppervlak. Lijnen ook niet. Daarmee raken ze elkaar in principe nooit.

Maar ā€¦ we leggen coordinaten vast met een eindige precisie.

Dat betekent dat er een onzekerheidsgebied is. Namelijk het gebied waar het punt zou kunnen liggen.

Hetzelfde geldt voor de lijn. Er is een gebied dat gevormd wordt door alle plekken waar de lijn zou kunnen liggen.

Die twee gebieden kunnen elkaar geheel of gedeeltelijk overlappen. Daardoor zou je met een lijn een punt kunnen selecteren.

Maar ā€¦ de grootte van die gebieden hangt af van de precisie waarmee je computer rekent. Niet zoā€™n fijn criterium om je selectie vanaf te laten hangen.

Daarom is het een goed idee om met een lijn alle punten te selecteren die binnen een bepaalde afstand van die lijn liggen.

Het kiezen van die afstand doe je op basis van je kennis van de datasets.