Storing Open Topo achtergrondkaart?

Op dit moment is het laden van de Open Topo achtergrondkaart in de PDOK viewer dramatisch traag. Is er een storing?

Ik kan het bevestigen. Klant van me (een waterschap) maakte me hier ook al op attent.
Heb jij het al als storing gemeld bij de PDOK?

Wim

Niet volgens http://status.pdok.io/

Ik zie het ook niet bij de ‘gewone’ OpenTopo op m’n eigen website, maar inderdaad wel in de PDOK Viewer…

Bedankt voor het opmerken en melden. Er is in principe geen storing, maar wel een update gaande. Zonder je al te veel te vermoeien met de infra details erachter, de helft daarvan is nu bezig met het seeden van cache van de nieuwe update. Dus slechts de andere helft is beschikbaar voor reguliere requests. Ik schat in dat het in de loop van morgen (vrijdag) klaar is en terug naar volledige capaciteit gaat. Excuses voor het ongemak.

1 like

Wij maken ook gebruik van de OpenTopo achtergrond WMTS maar de laatste dagen is het echt onwerkbaar.

Een storing kan natuurlijk voorkomen, maar hoe kunnen gebruikers van deze service op productie-omgevingen hier nu het beste mee omgaan?

Daarnaast is de status-pagina van PDOK dus niet erg waarheidsgetrouw. Een vrijwel niet-werkende service krijgt nog steeds een groen vinkje.

We hebben verbeteringen doorgevoerd, hiermee zien we dat het `nu weer sneller is. Hopen ervaren jullie dat ook?! De performance is een stuk beter maar nog niet helemaal naar behoren, dit wordt met de dag/dagen steeds beter. We hebben wat tegenslag, dit nemen we mee terug intern ter verbetering voor de volgende updates! Het overzicht (status pagina) geeft de beschikbaarheid van de diensten weer, omdat de services (ondanks de performance) wel beschikbaar zijn zie je dat niet terug.

Nog steeds erg traag, ik schat zo’n 1 á 2 seconden per tegel. Wel iets beter dan gisteren, maar nog niet echt lekker werkbaar.

Ik heb nu een en ander herstart. Ik merk verschil op de achtergrondkaart. Wil je nog een keer checken @Anton?

1 like

Yes, stukken beter! :+1:

1 like

De webservice van de Open Topo achtergrondkaart is naar mijn idee nog steeds traag. Met vlagen gaat het wat beter, maar over het algemeen presteert het nog onder de maat. Zijn de updates vanuit jullie nog steeds draaiende?

2 likes

vandaag 22-3-2022 is de performance ook weer erg wisselend. Wederom 1-2 sec per tile.

De performance is inderdaad nog steeds wisselvallig vanwege de update. We hebben tegenslagen maar een oplossing lijkt in zicht maar kost helaas nog even wat doorlooptijd. We doen ons uiterste best om deze zo stabiel en acceptabel als mogelijk te houden totdat de update is doorgevoerd en de performance weer als vanouds is. Voor de toekomst zoals gezegd hanteren we een andere aanpak om dit te voorkomen.

1 like

Hallo Jeroen,

om iets meer houvast te hebben: moet ik bij de doorlooptijd denken aan uren, dagen of zelfs meer dan een week? Dan weet ik of ik tijdelijk naar een andere dienst moet uitwijken.

Conform huidige prognose denken we dat dit nog wel paar dagen gaat duren (met wellicht het weekend erbij) maar we zullen tussentijds nog een update(s) geven waar we staan.

Dank voor de snelle & duidelijk info.
Wordt erg gewaardeerd!

1 like

Hoe vaak per jaar voeren jullie een update door op OpenTopo/OpenTopo-achtergrondkaart? Updaten jullie ze op verschillende momenten in het jaar
En kondigen jullie die updates aan? Dan kan ik mijn gebruikers daar op laten anticiperen.

Wim

@wvdbee we kondigen de updates niet aan maar het schema is 3 keer per jaar en de planning is dat we deze ergens rond februari, juni en november aangeleverd krijgen en dan de update starten (i.v.m. caching met wat doorlooptijd)

De OpenTopo problemen zijn verholpen (en de update is afgerond). Nogmaals onze excuses voor het ongemak!

3 likes

Het probleem lijkt weer aanwezig, is erg traag aan het laden in de viewer.

Dit staat los van het eerdere probleem. We zien nu “vreemde” requests (verkeer) die dit veroorzaken, we gaan op onderzoek uit.

1 like