Test-URL BRT Achtergrondkaart

De komende periode voert het Kadaster een aantal wijzigingen met betrekking tot de BRT Achtergrondkaart door. Deze wijzigingen zijn nu al te bekijken (bijvoorbeeld door de WMTS in QGIS of ArcMap in te laden) via de webservice https://brt.service.pdok.io/new/brt/wmts/1.0.0/WMTSCapabilities.xml . Via deze test-url willen wij u alvast de kans geven de vernieuwde BRT Achtergrondkaart uit te proberen en eventuele gevolgen voor uw eigen toepassing(en) in beeld te krijgen. De planning is dat de nieuwe BRT Achtergrondkaart begin 2021 beschikbaar komt. De wijzigingen zijn:

  1. De overgang van Geoserver naar Mapserver. Om beheer-technische redenen
    kiest PDOK nu voor het gebruik van Mapserver voor het publiceren van web kaartservices. Het uitgangspunt hierbij is dat de ‘nieuwe’ visualisatie een exacte kopie is en dat de gebruikers van de BRT Achtergrondkaart deze overgang niet zullen merken.
  2. Het buitenland transparant weergeven. Op dit moment bent u gewend dat de landen buiten Nederland worden weergegeven als groene vlakken als daarvoor genoeg is uitgezoomd. Hierdoor wordt de topografie op de grens als het ware hard afgesneden. In de nieuwe opzet van de BRT Achtergrondkaart worden de groene vlakken die het buitenland vormen vervangen door transparante vlakken en grijze landsgrenzen. Vanaf zoomniveau 7 worden deze landsgrenzen helemaal niet meer weergegeven. Door deze aanpassingen wordt het mogelijk om een andere, internationale kaartlaag naar keuze ‘onder’ de BRT Achtergrondkaart te leggen waardoor het kaartbeeld over de grens doorloopt.

Hieronder staan twee voorbeeldplaatjes opgenomen: één van de huidige situatie en één van de nieuwe situatie.


Goed om rekening mee te houden:
• Deze test-url bevat alleen de standaard variant van de BRT Achtergrondkaart. De pastel-, grijs- en watervariant zullen volgen met dezelfde wijzigingen als de nieuwe standaard variant op het moment dat de nieuwe BRT Achtergrondkaart in productie gaat.
• Op het moment dat de wijzigingen aan de BRT Achtergrondkaart in productie gaan, zal er een nieuwe url beschikbaar komen. Deze zal in eerste instantie naast de huidige url van de BRT Achtergrondkaart komen te staan. De planning is dat de nieuwe url van de BRT Achtergrondkaart begin 2021 beschikbaar komt. De huidige url zal dan na verloop van tijd uitgefaseerd worden. N.B. De test-url komt dan te vervallen!
• De BRT Achtergrondkaart in deze demo-omgeving is, in tegenstelling tot de productieomgeving, niet ge-pretiled. Hierdoor is het mogelijk dat de laadtijden langer zijn dan u normaal van de BRT Achtergrondkaart gewend bent.

5 likes

Mooie verbeteringen!

1 like

Op dit moment wijkt de functionaliteit mbt het overvragen van ‘Capabilities’ af t.o.v. van de huidige WMTS service:

  • oud: /wmts?SERVICE=WMTS&REQUEST=GetCapabilities
  • nieuw: /wmts/1.0.0/WMTSCapabilities.xml

Nu zit ik niet heel diep in de WMTS specs, maar is het gangbaar dat elk platform zijn eigen manier heeft met betrekking tot het beschikbaar stellen van dit soort informatie?
Of gaat dit in de definitieve situatie nog veranderen?

Het verschil zit hem tussen een KVP (KeyValuePair) en Restfull (XYZ) koppelvlak van WMTS welke beide in de spec worden beschreven. Hoofdstuk 8 voor de KVP en hoofdstuk 10 voor Restfull (Hoofdstuk 9 is het SOAP koppelvlak die wij nu niet ondersteunen en ook niet in de toekomst)

De ouwe brt heeft ook gewoon een https://geodata.nationaalgeoregister.nl/tiles/service/wmts/1.0.0/WMTSCapabilities.xml capabilities document.
Beide zijn straks in de nieuwe situatie te raadplegen.

Maar nu is dus voor de test alleen deze beschikbaar:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/tiles/service/wmts/1.0.0/WMTSCapabilities.xml

Want dit werkt in de test niet:
https://brt.service.pdok.io/new/brt/wmts?SERVICE=WMTS&REQUEST=GetCapabilities

En in productie wel:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/tiles/service/wmts?SERVICE=WMTS&REQUEST=GetCapabilities

Klopt

De test-url is er nu voornamelijk voor gebruikers om te zien/ondervinden wat voor mogelijk impact de wijzigingen in de styling hebben op hun huidige applicaties.

Voor de volledigheid, deze test-url/endpoint zal dan dus ook begin 2021 weer verdwijnen. Het is dus niet de bedoeling deze URL op te nemen in productie, hiervoor komen nieuwe/andere URL’s.

Dan zal ik voor testdoeleinden daar wel even rekening mee moeten houden, omdat de huidige tool eerst de ‘capabilities’ bepaald mbt [/wmts?SERVICE=WMTS&REQUEST=GetCapabilities en dan pas de data gaat opvragen.

Bedankt voor de duidelijkheid!

Komen de mapfiles voor MapServer ook beschikbaar op bijvoorbeeld Publieke Dienstverlening op de Kaart · GitHub ?

Hallo @matthijsln,
Ik zal intern navragen of we deze visualisaties kunnen en willen ontsluiten via GIThub.
Ik kan nu al wel aangeven dat deze mapfiles specifiek gemaakt zijn voor de database van de BRT-Achtergrondkaart en deze database wordt niet ontsloten.
Mag ik vragen wat je met de map-files zou willen doen?
Groet, Daniël

Voornamelijk ter interesse omdat ik al met MapServer werk. Met de mapfiles is het makkelijker zelf een BRT-kaart service op te zetten die meer dingen kan.

Wat me nog opviel in de kaart zijn wat verschillen tussen de oude en de nieuwe. Is het de bedoeling dat deze redelijk overeenkomen? Natuurlijk zijn de labeling algoritmes anders, maar er lijken ook wat groen/blauwe vlakken te verschillen.

Ik kwam verder nog dit afgebroken label tegen:
Screenshot from 2021-02-18 18-06-00

Goedemorgen @matthijsln,
Het is de bedoeling dat de visualisaties overeenkomen, met uitzondering van de in de startpost genoemde wijzigingen.
Ik verwacht dat je met het groen/blauwe vlak de landen om Nederland bedoelt. Het is bewust dat deze komen te vervallen. Het voordeel daarvan is dat het mogelijk wordt om een andere, internationale kaartlaag naar keuze ‘onder’ de BRT Achtergrondkaart te leggen waardoor het kaartbeeld over de grens doorloopt. Bedoel jij ook dit met de groene/blauwe vlakken?
Dit afgebroken label kom ik gelukkig niet meer tegen in de versie die bijna klaar is voor productie.
Ik kan alleen geen garantie geven dat labels nooit worden afgebroken.

Groet, Daniël

Deze tiles hebben het afgebroken label:
https://brta.service.pdok.io/new/brt/wmts/brtachtergrondkaart/EPSG:28992/5/11/16.png https://brta.service.pdok.io/new/brt/wmts/brtachtergrondkaart/EPSG:28992/5/12/16.png
Dit lijkt me te voorkomen met een voldoende grote MapProxy meta_buffer eventueel in combinatie met de MapServer LABEL_NO_CLIP.

Misschien dat ik naar een oude versie kijk, maar dit zijn de verschillen die ik bedoelde:

oud / nieuw
out_0

  • Het monikkerdammergat ontbreekt
  • De kleur van wegen behalve de N247 is wat lichter geel
  • Op Marken is de bebouwing niet grijs

oud / nieuw
out_2

  • Veel groenstroken zijn in de nieuwe service groter. Dit is waarschijnlijk te verhelpen door geen OUTLINECOLOR/OUTLINEWIDTH in te stellen. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom de witte paden juist wel zichtbaar zijn op de nieuwe service.
  • Er is wat extra water zichtbaar aan de rechterrand, heeft dit misschien te maken met volgorde van tekenen?

oud / nieuw
out_1

  • Rode lijnen ontbreken soms, maar rechtsonder is er om het water juist een rand bijgekomen
  • Ook weer wat blauw water erbij
1 like

Enig idee al wanneer (schatting) de nieuwe BRT kaart in productie beschikbaar gaat komen?

Beste RHoek,

Wij zijn druk bezig met het testen en afronden in acceptatie. Omdat wij agile werken kan ik niet zeker aangeven wanneer, hopelijk in april als alles de komende sprints goed verloopt.

groet, Erkan

2 likes