Top10Vector uit 2003: welke projectie in QGis?

Beste forumgebruikers,

Ik heb Top10Vector-bestanden uit 2003 (https://easy.dans.knaw.nl/ui/datasets/id/easy-dataset:56096) die ik wil openen in QGis. Het gaat om dxf-bestanden met bijbehorende lis-bestanden. Volgens de beschrijving gebruikt Top10Vector RD-coördinaten, maar als ik het bestand open komt het niet op de juiste plek. Het komt in de buurt van het RD-nulpunt in Noord-Frankrijk.
Ik heb deze twee stelsels geprobeerd: ESPG:28992 en SR-ORG:6781.
Heeft iemand een idee welk stelsel wel werkt?

Dank!

Arlen Poort

Hoi Arlen,

QGIS gebruikt onder water de GDAL library. In de GDAL documentatie voor de AutoCAD DXF driver staat:

DXF files are considered to have no georeferencing information through OGR.

Omdat GDAL het bestand niet kan georefereren wordt de data in de buurt van het RD-nulpunt geplot.

Een mogelijke oplossingsrichting is het gebruik van de AnotherDXF2Shape QGIS plugin voor het converteren van de dxf file naar Shape. Deze plugin kan ook georefereren volgens de documentatie.

Een andere oplossingsrichting is de dxf file laden in een PostGIS database met de ogr2ogr commandline tool en dan de data transformeren met behulp van PostGIS functie ST_Affine.

Hopelijk heb je nog iets aan bovenstaande suggesties. Disclaimer: bovenstaande oplossingsrichtingen heb ik niet getest, dus your mileage may vary.

1 like

Ha Arlen, de achterliggende vraag is: wat wil je met de Top10Vector data uit 2003?

Dank jullie voor de antwoorden! Ik ga de QGis-plugin eens proberen.
Ik wil met de oude data inzicht krijgen in veranderingen in de plaatsing van windturbines in het landschap. Al zijn de 2003-data daarvoor niet geschikt, omdat daarin, voor zo ver ik het begrijp, de turbines niet als zodanig zijn opgeslagen. Gelukkig heb ik ook nog gegevens van een iets later jaar waarin ze wel staan.