Type openbare ruimte en type adresseerbaar object ontbreekt

Hi,

in de BAG api’s ben ik op zoek naar de attributen “type openbare ruimte” (bij openbare ruimtes), zodat ik weet of het een weg, water etc… is. En naar "type adresseerbaar object (bij nummeraanduiding), zodat ik weet bij welk soort adresseerbaar object de nummeraanduiding hoort. Deze laatste is nog te ondervangen door naar het gerelateerde adresseerbaar object te kijken.

Beide kan ik niet vinden in de api’s, terwijl dit volgens mij wel verplichte attributen zijn.

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

Het klopt dat deze attributen er niet in zitten, maar deze zitten naar mijn weten ook niet in de data. In welke context zijn dit verplichte attributen?

Hi Dimitri,

in de catalogus BAG van het ministerie staan deze 2 attributen als ‘authentiek’. En daarmee zijn dit verplichte attributen om te registreren (en te leveren).

groet, Rob

@PieterDijkstraBAG kun jij inzicht geven in hoe het precies zit met het moeten leveren van de twee genoemde attributen?

Het klopt dat deze gegevens als authentieke gegevens onderdeel uitmaken van de BAG registratie. Het type openbare ruimte en het type adresseerbaar object bij een nummeraanduiding zijn net zo goed onderdeel van de BAG als een bouwjaar of een gebruiksdoel.

Van BAG API’s mag dus inderdaad verwacht worden dat deze gegevens geleverd worden.

Voor de volledigheid: deze attributen zijn ook in BAG 1.0 verplichte attributen. Het is dus niet zo dat dit als gevolg van BAG 2.0 verplichte attributen zijn geworden.

2 likes

Toevallig ben ik ook op zoek naar deze items, deze kwam ik ook in de eerder genoemde versie van de catalogus tegen. Is er na het bericht van Pieter nog een statusupdate beschikbaar? Vast bedankt!

In de BAG REST API v1 zijn geen wijzigingen doorgevoerd sinds het bericht van Pieter. Omdat er aan een nieuwe versie van de API wordt gewerkt (ivm nieuwe BAG informatiemodel) verwacht ik dat deze vraag daarin wordt meegenomen. Als er nu toch behoefte is aan de genoemde informatie kan er gebruik gemaakt worden van één van de andere services van de BAG (zie hiervoor Alles over de BAG - Kadaster.nl zakelijk)