Verzoek landsdekkende referentie kaart in wms

Ik ben ten behoeve van overzichtskaartjes in nationaalgeoregister op zoek naar een landsdekkende referentie kaart in WMS formaat. Top250/500/1000 zouden prima voldoen, echter zij hebben een minimale schaal ingesteld waarna de service een leeg beeld terug geeft. Daarom het verzoek om voor de top1000 het minimale schaalniveau te verlagen zodat het hele land (met wat buffer erbij) op een plaatje van maximaal 200 bij 200px getoond kan worden.

Ik neem aan dat de grens ingesteld is om een bepaalde performance te kunnen blijven faciliteren, echter voor top1000 is deze grens niet echt relevant omdat de nu ingestelde grens toch al het hele land tekent op een plaatje van 1000*1000

Alternatief zou de cbs-provincies laag zijn, deze lijkt geen minimale schaal te hebben.

Bij voorbaat dank, groet Paul

Is bestuurlijke grenzen iets wat je zou kunnen gebruiken?

PDOK dataset pagina:
https://www.pdok.nl/geo-services?articleid=2016942

NGR metadata pagina:

Voorbeeld verzoek WMS:
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/bestuurlijkegrenzen/wms?LAYERS=landsgrens&FORMAT=image%2Fpng&TRANSPARENT=TRUE&SERVICE=WMS&VERSION=1.1.1&REQUEST=GetMap&STYLES=&SRS=EPSG%3A28992&BBOX=-281961.28,153772.48,618626.24,755024.32&WIDTH=1047&HEIGHT=699

Ha Gerben, dank voor je suggestie. Het gaat om het kaartje in de metadata view waar de omtrek van de dataset getoond wordt, soms is dat landelijk, soms plaatselijk. De grens van Nederland is dan te globaal, de gemeentegrenzen is ook niet echt een optie want is altijd erg lastig in te oriënteren.

He Paul, Dat is nu net wat ik met https://map5.nl o.a. aanbiedt: een “tiling-pyramid” van de Kadaster Top1000/500/250/100/50/25 rasterkaarten, zie voorbeeld NLTopo App, naast ook een BRT/BGT pyramid-versie (put direct uit PDOK). Alleen ja, is een map5-abbo voor hogere zoom-levels nodig…En je kunt natuurlijk altijd zelf a/d slag met de PDOK-downloads van de Top-raster kaarten een composiete WMS-layer maken of zelfs zoals ik BRT-BGT doe, met composier met directe cascaded WMS naar PDOK.

2 likes

Ha Just, Vanuit de gebruikersgroep geonetwork nederland zijn er diverse gebruikers, die met dezelfde uitdaging zitten, ik zal hen zeker je aanbod noemen, maar het zou handiger zijn als er vanuit pdok iets aangeboden wordt.

He Paul, Goed te horen! Ik denk dat PDOK zich vooral bij “de basis(registraties/kaarten)” moet houden en “de markt” los moet gaan in “combineren” en “verrijken” (figuurlijk bedoeld!) van deze basis. Het combinatie/verrijkings-spectrum is namelijk vrijwel oneindig, dat merken we al met bijv OpenTopo: er komen altijd weer individuele wensen.

Anders dan in een puur proprietary markt, is er hier een “equal-level-playing-field”: dwz iedereen met een creatief idee kan de basis-data/kaarten van PDOK (en bijv OpenStreetMap) aanwenden voor eigen- of het op maat maken voor andermans gebruik. Neem een project als NLExtract: we bieden basis-registraties als PostGIS en CSV dumps. Je zou kunnen zeggen: eigenlijk moet PDOK dat doen (ipv ingewikkelde GML bestanden). Maar ook daar kom je weer in een “interpretatie-spectrum” (“ik wil attribuut X in de adressen-CSV”). Het is juist mooi dat er een lokale economie ontstaat, gevoed door open data, waarmee ook de Open Source projecten gezond “sustainable” blijven.

3 likes