Vraag over voorkomens

Hallo,

Voor mij is de BAG wereld nieuw en ben er naar aan het kijken voor een nieuw project. Ik zie op meerdere plekken "voorkomens’ terugkomen. Wat zijn dit precies en wanneer (of welke) heeft een entiteit meerdere voorkomens?

Thanks!

Hoi,

Op deze pagina vind je meer informatie:

zie ook vooral de Vraag en antwoord onderaan de pagina. Hier staat ook een link naar documentatie.

Succes!

De verklarende woordenlijst is duidelijker:

“Van een BAG Object kunnen door de tijd heen meerdere voorkomens bestaan. De actieve voorkomens vormen met hun ‘datum begin geldigheid’ en ‘datum einde geldigheid’ een aaneengesloten periode.”

Bedankt voor jullie antwoord! Toch nog even vervolgvraag. In welke situatie zal een voorkomen stoppen? Als ik het bijvoorbeeld vanuit mijn eigen woning bekijk, dan heeft deze toch maar 1 voorkomen? Wanneer komt het voor dat een gebouw meerdere voorkomens heeft?

Bedankt!

In de BAG “wordt nooit iets weggegooid” dus alle historie bewaard. Dat zorgt al voor meerdere voorkomens van objecten. Meer specifiek, deze drie:

  • De begin-eindtijd
  • de “bestaans-toestand”
  • aanduidingrecordinactief status

Bijv een woning (Pand) kan door verschillende bestaanstoestanden “pandstatus” gaan, ieder met begin-evt eindtijd: van ‘Bouwvergunning verleend’ tot ‘Pand gesloopt’ en alles daartussen. Of dat door fouten in de BAG-administratie een eindtijd op een object wordt gezet en weer een nieuwe wordt aangemaakt.

Daarom wordt in NLExtract VIEWs aangemaakt die “actueel-bestaande’” objecten uit de BAG tabellen filteren, zodat het juiste voorkomen wordt aangewend.

1 like