Waarom wijzigen elements in databronnen?

Het valt me af en toe op dat er ineens elementen wijzigen in de geleverde databronnen. Een recente wijziging (recent opgemerkt, geen idee sinds wanneer) is de databron Nationaal Wegen Bestand.

Vroeger kon ik de waarde van de hectometrering halen uit het element nwbwegen:hectometerang en nu is dit gewijzigd in nwbwegen:hectomtrng.

Ergens vorig jaar was er ook zo’n soort wijziging in de databron Drone No-fly zones. Dat leek een typefout correctie, een element of attribuut begon met een underscore en na de wijziging niet meer.

Onze software leest deze data in en doet iets op basis van de verwachte elementen. Als deze spontaan van naam veranderen (en vooral zonder mededeling via dit forum of nieuwsbrief) dan is dat best wel storend.

Zijn er regels voor dat elementen zomaar gewijzigd kunnen worden? Mag een ontwikkelaar dat uit zichzelf doen of komt daar een teamoverleg over (in het laatste geval kan dan het teamverslag worden gecommuniceerd naar gebruikers :slight_smile: )

Ik ben wel benieuwd hoe dit soort wijzigingen tot stand komen.

1 like

Hoi @Anton,
PDOK is niet de eigenaar van de data (van geen enkele dataset, zo is dit organisatorisch geregeld). Dat dit soort wijzigingen tot stand komen ligt dan bij de bronhouder, RWS in dit geval. Voor veel van onze ‘kleinere’ datasets zal de data 1 op 1 overgezet worden (gezien dat de verwachting is van de dataset eigenaar).

Wij snappen vanuit een technische perspectief dat dit soort wijzigingen tot breaking-changes kan leiden. Helaas hebben we op dit moment hier geen oplossing om hiermee om te kunnen gaan, zoals (bijv.) versionering in de URL-strategie. Dit is wel iets waarover we aan het denken zijn om in de toekomst te implementeren.

Groet,
Wouter

Dit is inderdaad niet handig voor de eindgebruiker. Ik kan bevestigen dat we hierover nadenken over een oplossing, we hebben al een concrete idee en gaan de haalbaarheid hiervan onderzoeken.

Ah ben benieuwd!

Op zich is het niet een heel groot probleem als iets wijzigt (met een verklaarbare reden), maar een nieuwsbericht zou dan wel handig zijn. Hopelijk lezen alle data aanbieders dit en gaan ze dat dan ook doen :slight_smile:

1 like