Waterlopen Midden en west Brabant

Hallo Leden,

Ik ben opzoek naar een kaart/kaartlaag met daarin alle waterlopen, beekjes / rivieren van Brabant.

Liefst in WFS. Het gaat om recreatie plaatsen maar ook kanalen.

Is hier iets van beschikbaar? #newby

Als je alle waterlopen zoekt zou ik het zoeken in de BGT waterdele (alternatief: Top10nl, dan zijn de kleinere slootjes als lijn meegegeven ipv alles als vlak).

De BGT kan je downloaden vai de BGT downloadviewer: PDOK download viewer
Je kan daar, nadat je een gebied geselecteerd hebt, bij de features alleen voor waterdeel kiezen (anders wordt het veel te groot). Kies bij bestandsformat voor citygml als je in Qgis werkt en voor Stuffgeo als je in FME werkt. Let erop dat je (volgens mij, maar iemand hier corrigeert me vast als ik dat fout zeg) ook de geschiedenis meekrijgt (dus inmiddels verdwenen of gewijzigde waterlopen), die kan je eruit filteren door alles weg te gooien waar een waarde in zit bij het veld einddatum/geldig tot/valid till (of hoe die in de BGT ook heet);.

Bij waterschappen kun je de legger downloaden, bijvoorbeeld hier:

https://aaenmaas.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=ce8fafa7b6e3461ca554961b5bb4d4c8

Hallo Paul,

Welkom op het Geoforum!

Je ziet, er zijn nogal wat mogelijkheden. Eentje die nog niet genoemd is: Dataset: Waterschappen Oppervlaktewateren IMWA van PDOK. En misschen is de Dataset: Zwemwaterkwaliteit ook nog interessant voor je.

Voor eventuele vervolgzoektochten: Als ik op zoek ben naar data, begin ik meestal op de Datasets pagina van PDOK. Als ik daar niet vind wat ik zoek, is het Nationaal Georegister meestal mijn volgende stap, daarna m’n favoriete zoekmachine, en/of hier zoeken en vragen.

Maar: vragen staat altijd vrij hier, dus aarzel niet. De enige domme vraag is de vraag die je niet stelt :wink:
(en we zijn allemaal ooit begonnen als newby, ook ik - al is dat wel al lang geleden :joy: )

De legger bevat zeker niet alle wateren!

Bij dit soort vragen helpt het altijd als we iets meer beeld hebben bij de vraag achter de vraag. Een vraag over waar gezwommen kan worden zal een heel ander antwoord opleveren dan een vraag over welke watergangen vrijgehouden moeten worden.

De legger van Aa en Maas ligt zo’n 77 meter naar ONO.
Te zien zijn Stuw en Watergangen van hier:

Hoe zou dat komen?

Hallo Michiel,
Als brandweer hebben we over bepaalde wateren extra informatie. Die staat nu nog in PDF.
Ik ben hier een laag voor aan het maken voor ons eigen interne gebruik ( inzet procedures enz )

Vaak gaat dit over meren delen van een rivier of beekjes.
De informatie voeg ik toe als punt. Voor een oppervlakte berekening zou een kaart handig zijn.

De info achter de vraag.

PS we gebruiken QGIS

Er zijn al diverse mooie suggesties gedaan in deze thread. Mocht je voor de “BGT waterdelen” willen gaan zoals @Michiel1 aangeeft dan zou je ook van de BGT OGC API Features gebruik kunnen maken. Dit is een bevragingservice dus je hoeft niet eerst een download te maken.

Niets mis met downloads (zeker als je veel data wil analyseren) maar aangezien je om een WFS vroeg is de nieuwe BGT OGC API Features misschien ook interessant. Voor de BGT is er namelijk geen WFS maar wel een OGC API Features, zie de FAQ voor details.

Gebruik binnen QGIS

Je geeft aan QGIS te gebruiken. De BGT waterdelen zijn als volgt aan te roepen. Je kan zelf de BGT OGC API toevoegen of je kan gebruik maken van de PDOK Services Plugin (van forumlid @rduivenvoorde). Voor dit voorbeeld gebruik ik de PDOK Services Plugin.

Als achtergrondkaart neem ik de BRT Achtergrondkaart.

Zoom in op een klein deel van Brabant en voeg via de plugin de Waterdeel laag toe.

Nu zie je de waterdelen als laag

Let op: dit vereist de meest recente versie van de PDOK Services Plugin alsmede een actuele (liefst nieuwste) QGIS versie. Merk op dat standaard zowel actuele als historische waterdelen worden getoond. De gegevens worden dagelijks geactualiseerd.

2 likes

Hoi ik vind het ontzettend leuk om je vraag te lezen op het forum. Zie ook hieronder een reactie van mijn collega Richard hopelijk kan je iets met onze API’s.
Vanuit Kadaster PDOK ben ik naast de realisatie van diverse OGC API’s voor bevraging (features) en visualisatie (tiles en styles) ook op zoek naar goede casu waarbij de door ons gerealiseerde API’s in de praktijk gebruikt worden. Uiteraard ter promotie van het gebruik maar ook om binnen het programma Digitale Overheid van BZK de brug tussen overheid en afnemer/gebruiker beter te kunnen ‘slaan’. Zou jij/jullie het leuk vinden om ons daar tzt bij te helpen?
Mogelijk heb je ook iets aan de basisregistratie topografie in OGC API’s we hebben de kaart TOP10NL vanaf augustus ook (nog even in demo maar per eind september in productie ) zeer binnenkort ook live staan!

Hallo Iedereen,

Inmiddels heb ik de juiste laag gevonden in pdok met jullie hulp.
Ik heb ook kunnen maken in Qgis wat ik wilde maken en kan dus nu verder met het omzetten van de PDF tekeningen naar een Geo laag.

Dank jullie wel.

2 likes

Hallo Anouk,

Voor verder vragen mag je mij altijd benaderen.


Moderator Edit: Emailadres verwijderd

Hoi Paul,

Heb je emailadres even onherkenbaar gemaakt. Als je dat soort gegevens wilt delen, is het beter om dat even via een persoonlijk bericht te doen, zodat het niet hier open en bloot voor iedereen zichtbaar is.

Groet,
Stefan

3 likes